Moerdijk is al in 1855 vanuit Antwerpen via Roosendaal en Zevenbergen per trein bereikbaar. De treinen rijden tot de haven van het dorp vanwaar de passagiers en goederen met een speciale veerboot via Dordrecht naar Rotterdam kunnen doorreizen. Elf jaar later nemen de Staatsspoorwegen de spoorlijn Breda – Lage Zwaluwe – Moerdijk in gebruik. De SS openen aan de andere zijde van de haven een eigen station waar de treinen aansluiting bieden op de eigen veerdienst Moerdijk SS – Dordrecht – Rotterdam. Ondanks dat er plannen voor zijn, zijn beide wegverbindingen in Moerdijk nooit met elkaar verbonden.

In januari 1872 is de Moerdijkbrug over het Hollandsch diep gereed. De daaropvolgende jaren wordt vanaf Zevenbergen een nieuwe spoorlijn naar Lage Zwaluwe aangelegd. In 1880 is de treindienst tussen Zevenbergen en Moerdijk gestaakt. Vanuit Lage Zwaluwe rijden nog tot 1928 reizigerstreinen. Zes jaar later is ook deze spoorlijn definitief gesloten en opgebroken.

Vlak na de Tweede Wereldoorlog ontstaan de eerste plannen voor de aanleg van een nieuw haven- en industriegebied ten westen van Moerdijk. Uiteindelijk begint in 1968 de aanleg van het terrein. Voor de ontsluiting van het gebied neemt NS vijf jaar later een ruim twaalf kilometer lange goederenspoorlijn vanaf station Lage Zwaluwe in gebruik. De spoorlijn volgt niet het oude tracé, maar ligt van het emplacement tot aan de Moerdijkbrug ten oosten van de bestaande spoorlijn. Ter hoogte van de brug buigt de spoorlijn af naar Moerdijk en loopt hierbij onder de hoofdspoorlijn en de A16 door. In de loop der jaren krijgt de spoorlijn een groot aantal bedrijfsaansluitingen.

Op de kaart hierboven het sporenplan van Moerdijk met in blauw de huidige havenlijn met alle zijtakken. De linker rode lijn is de spoorlijn vanuit Zevenbergen en de rechter rode lijn is oude spoorlijn vanuit Lage Zwaluwe. Bron: Spooratlas.nl