Tegelijkertijd met de spoorlijn Aalsmeer – Amsterdam Willemspark neemt de neemt de Hollandsche Electrische Spoorweg-Maatschappij op 1 mei 1935 de acht kilometer lange verbinding tussen Bovenkerk en Uithoorn in gebruik. Tussen Amstelveen en Bovenkerk liggen beide lijnen als enkelsporige spoorlijnen naast elkaar. De treindienst tussen (Amsterdam -) Bovenkerk en Uithoorn wordt net als op de overige Haarlemmermeerlijnen uitgevoerd door de HSM. Terwijl de meeste lokaallijnen van de HESM in de loop van de jaren ’30 sluiten, blijven tussen Amsterdam en Aalsmeer/Uihoorn nog tot 1950 reizigerstreinen rijden. De verbinding is hierna nog officiëel tot 1972 voor het goederenvervoer in gebruik. 

Hierna vormt de spoorlijn een onderdeel van de aanvoerroute voor de bouw van de Schiphollijn. Van 1978 tot 1981 is de verbinding in gebruik als aan- en afvoerroute van het reizigersmaterieel voor de geïsoleerd liggende verbinding Schiphol – Amsterdam Zuid WTC. In 1997 trekt de Electrische Museumtramlijn Amsterdam hun geëlektrificeerde baanvak tussen het Haarlemmermeerstation en Amstelveen door naar Bovenkerk. Hier is een sporendriehoek aangelegd voor de kerende trams. Het resterende deel van de voormalige HESM-lijn is dan inmiddels opgebroken.

Vanaf september 2004 rijden de sneltrams van de verlengde lijn 51 tot de opstelsporen voorbij eindhalte Westwijk zo’n anderhalve kilometer over het voormalige tracé van de Haarlemmermeerlijn. Enkele jaren later is besloten de Amstelveenlijn om te bouwen tot normale tramlijn en in 2016 valt het besluit de verbinding door te trekken tot het voormalige station van Uithoorn. De trams op de zogenaamde Uithoornlijn maken over het hele traject gebruik van de oude spoordijk. De sneltramlijn is in maart 2019 gesloten voor de ombouw tot normale tramlijn en komt in december 2020 weer in gebruik. Hierna starten de werkzaamheden aan de Uithoornlijn.

Restanten van de spoorlijn Bovenkerk – Uithoorn

Het verloop van het korte baanvak tussen Bovenkerk en Uithoorn is nagenoeg geheel terug te vinden. En kort gedeelte is in gebruik door de Electrische Museumtramlijn Amsterdam. Hierna volgen een fietspad en een groenstrook. Vervolgens is een kort gedeelte sinds 2004 in gebruik als onderdeel van de Amstelveenlijn. In 2016 is besloten om de tramlijn over het resterende ongebruikte baanlichaam door te trekken naar Uithoorn.

Klik hier voor een impressie van de restanten van de spoorlijn Bovenkerk – Uithoorn.

Ten zuiden van de voormalige halte Bovenkerk splitsen de lijnen naar Aalsmeer en Uithoorn. In de splitsing staat de dubbele baanwachterswoning 37 A/B. De EMA heeft tussen beide doodlopende lijnen een verbindingsbaan aangelegd zodat trams kunnen driehoeken. Bovenkerk, 13 september 2014.

DIENSTERGELING

Tussen Amsterdam en Uithoorn rijden dagelijks tien tot twaalf treinen. Ongeveer een derde van treinen rijdt door naar Alphen aan den Rijn. Ook rijden enkele treinen naar Nieuwersluis-Loenen. Na het sluiten van de meeste Haarlemmermeerlijnen verhoogt NS de frequentie van de treindienst tussen Amsterdam en Uithoorn. Doorgaans rijdt elk uur een trein. Een groot deel van de treinen rijdt door naar Nieuwersluis-Loenen.