In de periode 1914-1915 neemt de HESM de spoorlijn Aalsmeer – Nieuwersluis-Loenen in gebruik. Met de nieuwe verbinding krijgen de Haarlemmermeerlijnen een aansluiting op de Rhijnspoorweg. Het baanvak Uithoorn – Nieuwersluis is nog tot in de jaren ’80 in gebruik voor het goederenvervoer. Onder andere voor de aanleg van de Schiphollijn en de afvoer van spoorwegmaterieel. In 1986 sluit de spoorlijn als laatste deel van het omvangrijke netwerk van lokaallijnen in en om de Haarlemmermeer.

Na aansluitingen op de Oude Lijn in Leiden en Haarlem, krijgt het netwerk van Haarlemmermeerlijnen eind 1915 een derde aansluiting op het Nederlandse hoofdnet. Nadat anderhalf jaar eerder de treindienst tussen Aalsmeer en Uithoorn van start gaat, neemt de Hollandsche Electrische Spoorweg-Maatschappij in december 1915 de aansluitende spoorlijn Uithoorn – Nieuwersluis-Loenen in gebruik. In Nieuwersluis hebben reizigers aansluiting op de Rhijnspoorweg richting Utrecht.

NS sluit het baanvak Aalsmeer – Uithoorn al in 1935 voor het reizigersvervoer. Tussen Uithoorn en Nieuwersluis blijven tot september 1950 reizigerstreinen rijden. Het goederenvervoer tussen Aalsmeer en Uithoorn eindigt in 1973.

NS heft het goederenvervoer tussen Uithoorn en Nieuwersluis pas in juni 1986 op. De lijn is tot die tijd onder andere in gebruik voor de aanvoer van bouwmaterialen en rijdend materieel voor het eerste deel van de Schiphollijn en afvoer van spoorwegmaterieel naar sloperij Koek in Mijdrecht. Na de sluiting van het baanvak komt een eind aan de treindienst op het omvangrijke netwerk van Haarlemmermeerlijnen.

Inmiddels heeft een deel van de voormalige spoorlijn weer een functie voor het openbaar vervoer. In 2002 is het baanvak Uithoorn – Mijdrecht inclusief de voormalige spoorbrug over de Amstel omgebouwd tot vrijliggende busbaan. Tien jaar later volgt het baanvak Aalsmeer – Uithoorn.

Dienstregeling

Tussen Aalsmeer en Úithoorn rijden dagelijks zo’n twaalf treinen. Het grootste deel rijdt door naar Nieuwersluis. Ook rijden enkele treinen tussen Uithoorn en Nieuwersluis. Bovendien rijdt een enkele trein tussen het Amsterdamse Haarlemmermeerstation en Nieuwersluis-Loenen. Na de sluiting van het baanvak Aalsmeer – Uithoorn rijden dagelijks nog geen tien treinen tussen Amsterdam en Nieuwersluis-Loenen.

Van de voormalige spoorlijn tussen Aalsmeer en Nieuwersluis-Loenen is het baanvak Aalsmeer – Uithoorn – Mijdrecht vrijwel geheel in gebruik als busbaan. Het gedeelte Mijdrecht – Vinkeveen – Oukooperdijk is echter vrijwel in oorspronkelijke staat behouden gebleven. De voormalige stationsgebouwen van alle genoemde plaatsen zijn, evenals de kleinere haltegebouwen van Wilnis en De Kwakel en diverse wachterswoningen, bewaard gebleven.

Klik hier voor een impressie van de restanten van de spoorlijn.

Grote delen van het netwerk van Haarlemmermeerlijnen zijn nog herkenbaar in het landschap. Op enkele plekken is speciale aandacht voor de voormalige spoorlijnen. Zo zijn in 2011 bij een nieuwe brug die rust op de landhoofden van een voormalige spoorbrug bij het oude stationsgebouw van Vinkeveen enkele bilzen neergelegd. Twee jaar later is het gebouw geheel gerenoveerd. Vinkeveen, 28 maart 2014.

Één van de bekendste punten van de spoorlijn is de kruising met Rijksweg 2. Ter hoogte van de snelweg is een reguliere spoorwegovergang met handmatig bediende halve overwegbomen. Met het drukker worden van de weg is vanaf 1967 voor het sluiten van de overweg toestemming van de Rijkspolitie vereist.