In 1885 neemt de GOLS de lokaallijn Ruurlo – Doetinchem in gebruik. De spoorlijn is lange tijd onderdeel van de doorgaande reizigersverbinding van Doetinchem via Enschede naar Oldenzaal. Net zoals op de meeste lokaallijnen in de Achterhoek staakt NS het reizigersvervoer al in de jaren 1930. Tussen Doetinchem en Zelhem rijden nog tot 1972 goederentreinen.

De GOLS opent in juli 1885 de 18 kilometer lange spoorlijn Ruurlo – Doetinchem. In Ruurlo maakt de spoorwegmaatschappij gebruik van het bestaande station aan de lijn Zutphen – Winterswijk van de NWS. Het emplacement is dat jaar uitgebreid met extra sporen en een derde perron. De treindienst wordt net als op de andere GOLS-lijnen uitgevoerd door de HSM.

NS staakt het reizigersvervoer op de verbinding in mei 1937. Tegelijkertijd verdwijnt het goederenvervoer van het baanvak Ruurlo – Zelhem. Om de spoorlijn op te breken ten behoeve van de levering van spoorwegmaterialen aan de bezetter beëindigt NS in juli 1942 ook het goederenvervoer tussen Doetinchem en Zelhem. In 1948 is het spoor tussen beide plaatsen opnieuw aangelegd en weer voor het goederenvervoer in gebruik genomen. In mei 1972 is de treindienst opnieuw gestaakt en het baanvak definitief opgebroken. Het tracé is hierna grotendeels in gebruik als fietspad.

Dienstregeling

De treindienst tussen Doetinchem en Ruurlo wordt in 1885 opgestart met vier treinen per dag. Vrijwel alle treinen rijden na Ruurlo door naar Neede en Hengelo. Niet veel later is de treindienst uitgebreid naar zeven treinen. Na de opening van de spoorlijn Enschede – Oldenzaal wordt de doorgaande treindienst op het GOLS-net Doetinchem – Ruurlo – Enschede – Oldenzaal. In Neede en Boekelo kan worden overgestapt op pendeltreinen op de andere GOLS-lijnen. De dienstregeling van zo’n zeven treinen per dag per richting blijft min of meer van kracht tot het opheffen van het reizigersvervoer.

Van het baanvak Ruurlo – Zelhem, dat voor de oorlog is opgebroken, zijn op veel plekken de sporen grondig uitgewist. Vanaf de voormalige halte Wolfersveen tot Zelhem is het baanvak echter grotendeels goed te volgen via een smal pad. In Zelhem zelf ligt het tracé als een kaarsrechte houtwal door een woonwijk. Ook is het stationsgebouw bewaard gebleven. Van Zelhem tot Doetinchem ligt een fietspad op het voormalige spoorwegtracé.

Op deze pagina een kleine impressie van de restanten van de voormalige lokaallijn tussen Ruurlo en Doetinchem

Op de foto boven dit artikel passeren Syntus-treinstellen 28 en 40 op 16 april 2011 als stoptrein van Winterswijk naar Arnhem bij binnenkomst in Doetinchem het laatste restant van de voormalige spoorlijn naar Ruurlo. Het spoor is in 2016 opgebroken.