Tijdens de eerste periode van aanleg van spoorwegen door de Staat, maakt de overheid voor de bouw van stations in eerste instantie gebruik van enkele standaardontwerpen, ingedeeld in klassen. Van het kleinste type, het type 5e klasse, zijn begin jaren ’60 van de negentiende eeuw bijna veertig exemplaren neergezet. Ook Zuidhorn krijgt in 1863 een standaard stationsgebouw van het type 5e klasse. Het eenvoudige rechthoekige gebouw is twee verdiepingen hoog en heeft een hoog middendeel met puntgevel dat zowel aan straatzijde als de perronzijde naar voren staat. De Staatsspoorwegen nemen het station bij de opening van het baanvak Leeuwarden – Groningen van Staatslijn B in juni 1866 in gebruik.

Vrijwel alle gebouwen van het type vijfde klasse zijn in de loop der jaren vergroot. Zo ook het stationsgebouw van Zuidhorn. Twee jaar na de opening krijgt het gebouw aan de linkerzijde een lage zijvleugel. In 1892 komt ook aan de rechterzijde een lage zijvleugel en is het gebouw weer symmetrisch. In 1915 is het middendeel met een verdieping verhoogd.

In 1975 is het stationsgebouw, net als veel soortgelijke gebouwen begin jaren ’70, gesloopt om plaats te maken voor een eenvoudige ’tweekamerbungalow’. NS neemt het nieuwe stationsgebouw in 1976 in gebruik. Het standaardontwerp bestaat uit houten kozijnen en gelijmde liggers, opgevuld met eenvoudig metselsteen. Het gebouw kent alleen de hoogst noodzakelijke bedrijfsruimtes en een wachtruimte.

Op de foto boven dit artikel het stationsgebouw van Zuidhorn op 20 mei 2017.

Station Zuidhorn Zh
Opening: 1 juni 1866
Spoorlijn(en): Harlingen – Nieuweschans km 68,7
Links: Sporenplan
NS Stationsinfo