De zuidelijke toegang de Nelson Mandelabrug en station Zoetermeer op 2 september 2018. Rechts is het 'stationsgebouw' dat zich boven de perrons bevindt, te zien.
Station Zoetermeer
Ztm
Opening: 3 juni 1973
 
Spoorlijn(en): Gouda – Den Haag km 13,9
Links: Sporenplan  
  NS Stationsinfo  

Met het oog op de grootschalige uitbreiding van Zoetermeer en de aanleg van de Zoetermeerse Stadslijn, krijgt het dorp in 1973 een nieuw hoofdstation aan de spoorlijn Den Haag – Gouda. Het oorspronkelijke station van Zoetermeer, dat gelijktijdig met de aanleg van de laatstgenoemde verbinding is geopend en een kilometer ten oosten van het nieuwe station ligt, krijgt de naam Zoetermeer Oost. Het nieuwe station Zoetermeer vormt een dubbelstation met de halte Driemanspolder aan de in 1977 geopende stadslijn. Beide stations zijn gescheiden door Rijksweg A12 en verbonden met een imposante tuibrug. De brug biedt voldoende capaciteit om beide stations met elkaar te verbinden.

Met het oog op de Floriade van 1992 en uitbreidingsplannen van Zoetermeer ten De Nelson Mandelabrug ter hoogte van de stationsvoorzieningen van Zoetermeer op 30 juni 2012.zuiden van de Goudse Lijn, groeit de behoefte aan meer en betere verbindingen over beide spoorlijnen de de A12. In 1992 wordt dan ook de nieuwe Nelson Mandelabrug geopend. De brug is 180 meter lang en krijgt een voetpad van 3,5 meter breed en een fietspad van 4 meter breed. Beide zijn gescheiden door een roestvrij stalen plastiek en overdekt door een transparante huif van 9 meter hoog. Boven het station aan de Goudse Lijn komt het plaatskaartenkantoor en een kiosk. Na de opening van de brug wordt de oude brug gesloopt.