In 1870 neemt de Nederlandsche Rhijnspoorweg-Maatschappij aan de spoorlijn Den Haag – Gouda het station Soetermeer-Zegwaard in gebruik. Het eenvoudige stationsgebouw bestaat uit een symmetrisch stationsgedeelte met een puntgevel met daarin de ingang bestaande uit drie rondboogdeuren. Zowel de puntgevel als de gootlijst van de korte zijvleugels zijn van versieringen voorzien. In het verlengde van de linkervleugel zit het woongedeelte dat verder geen versieringen heeft. Het stationsgebouw brandt aan het begin van de twintigste eeuw volledig uit.
In 1906 wordt het nieuwe eilandstation in gebruik genomen. Op het perron komen twee lage rechthoekige gebouwen die zijn verbonden door de perronkap. Vanaf 1923 staat het station als Zoetermeer-Zegwaard in het Spoorboekje. Vijftien jaar later verdwijnt het uit de dienstregeling. Tijdens de Tweede Wereldoorlog is het station opnieuw in gebruik. In 1941 verdwijnt de toevoeging Zegwaard.
Het oude stationsgebouw is in 1950 gesloopt. Een jaar later is het station van Zoetermeer bij wijze van proef weer in gebruik genomen. Bij het ingaan van de nieuwe dienstregeling van 1952 is het station echter alweer gesloten.
Met het aanwijzen van Zoetermeer als groeikern, wordt het station in 1965 opnieuw geopend. Een jaar later krijgt het eilandperron een eenvoudig nieuw gebouw met de noodzakelijke stationsfaciliteiten en aan beide zijden een perronluifel. In 1973 neemt NS ongeveer een kilometer ten westen van het station het nieuwe hoofdstation van Zoetermeer in gebruik. Het oude station krijgt de toevoeging Oost. Het stationsgebouw is in 2008 gesloopt. Alleen het gebouwtje met de technische ruimtes blijft bewaard.
Op de foto boven dit artikel het restant van het laatste stationsgebouw van Zoetermeer Oost op 2 september 2018.