De Nederlandsche Rhijnspoorweg-Maatschappij neemt in 1856 aan de gelijknamige spoorlijn het grensstation Zevenaar in gebruik. De stad krijgt een hoog rechthoekig stationsgebouw met zowel aan de straat- als aan de perronzijde een fronton. Het ontwerp is vrijwel gelijk aan het eerste stationsgebouw van Arnhem aan dezelfde spoorlijn. In het gebouw komen onder andere verschillende wachtkamers, een restauratie, kantoren en enkele dienstwoningen. In het verlengde van het gebouw komt een lage rechthoekige visitatiezaal voor de douanefaciliteiten. Beide gebouwen zijn in 1900 aan elkaar verbonden zodat één gebouw ontstaat. Langs de lange perrongevel komt een luifel. Datzelfde jaar krijgt het station een eilandperron, waarmee de huidige opzet van het stationsemplacement ontstaat.

Na de Tweede Wereldoorlog verhuizen de meeste douanehandelingen naar de trein. De resterende formaliteiten en de locomotiefwissels vinden voortaan in Arnhem plaats. In 1953 komt officieel een einde aan de functie als grensstation. Negen jaar later is het grote stationsgebouw dan ook gesloopt om plaats te maken voor eenvoudige nieuwbouw. Het nieuwe lage gebouw komt min of meer op de funderingen van het oude gebouw zodat de vorm hiervan met het enigszins naar voren staande middendeel nog te herkennen is. Aan de voorzijde komt voor het middendeel een redelijk grote luifel. Ook langs de perrongevel en een deel van de zijgevels komt een luifel. Het sobere gebouw krijgt door bezuinigingen geen opvallende versieringen. In het gebouw zijn naast de loketten en de wachtkamer vooral dienstruimten aanwezig.

In 2015 is het gebouw bijna gehalveerd om plaats te maken voor een nieuw plein. Het resterende deel van het stationsgebouw krijgt een glazen pui met daarachter een zogenaamde Stationshuiskamer met zicht op de perrons en het busstation. Bij de verbouwing verhuist de entree van het gebouw naar de glazen zijgevel. De gele bestrating van het nieuwe stationsplein geeft de plattegrond van het verdwenen stationsgebouw weer. Op het plein komt een opvallend kunstwerk.

Station Zevenaar Zv
Opening: 15 februari 1856
Spoorlijn(en): Amsterdam – Elten km 105,9
Zevenaar – Kleve km 0,0
Winterswijk – Zevenaar km 49,6
Links: Sporenplan
NS Stationsinfo

In 1885 zet de GOLS zo’n 200 meter ten oosten van het hoofdstation een eigen stationsgebouw neer. Het station is van het grootste type zoals nu nog altijd in Aalten en Terborg is terug te vinden en dient als eindpunt van de lokaallijn uit Winterswijk. In 1892 krijgt het GOLS-station via het stationsplein van het NRS-station voor het goederenvervoer een aansluiting op de spoorlijn naar Arnhem. In 1916 is het gebouw, net als verschillende soortgelijke exemplaren voorzien van een extra verdieping op het middendeel. Twee jaar later verhuist de afhandeling van het reizigersvervoer naar het NRS-station. Het stationsgebouw van de GOLS blijft bewaard en wordt grotendeels omgebouwd tot woonruimte. Het gebouw is na zware oorlogsschade weer compleet hersteld, maar in 1974 alsnog gesloopt.

Het stationsgebouw van Zevenaar op 3 februari 2013, ruim twee jaar voordat het gebouw bijna gehalveerd wordt.

Op de foto boven dit artikel de nieuwe entree en Stationshuiskamer van station Zevenaar en het kunstwerk de Lichtboom op 15 april 2016.