Station Vriezenveen |
Vz | |
Opening: | 1 oktober 1906 |
|
Spoorlijn(en): | Mariënberg – Almelo | km 12,5 |
Links: | Sporenplan | |
NS Stationsinfo |
In oktober 1906 neemt de Noordoosterlocaalspoorweg-Maatschappij de spoorlijn Mariënberg – Almelo in gebruik. Naast enkele stopplaatsen krijgt de negentien kilometer lange lijn met Den Ham-Vroomshoop en Vriezenveen ook twee echte stations. Beide stations zijn voorzien van gebouwen van standaard NOLS-ontwerpen. Vriezenveen krijgt een stationsgebouw dat vrijwel gelijk is aan het enkele jaren eerder gebouwde stationsgebouw van Dalfsen. Het gebouw is echter in spiegelbeeld uitgevoerd. Daarnaast ontbreken de planken aan de gevels en de lage rechter zijvleugel. Die periode verschijnen stationsgebouwen van exact hetzelfde ontwerp in Hardenberg en Noordbroek.
In 1914 krijgt het stationsgebouw van Vriezenveen alsnog een lage rechter zijvleugel. In de vleugel komt een wachtkamer derde klasse.
In 1979 is het emplacement vereenvoudigd en komt tussen beide sporen een breed eilandperron. Vijf jaar later is het stationsgebouw gesloopt en is de toegang naar het perron naar de noordzijde verplaatst. Bij de modernisering van de lijn in 2016 verdwijnt ook de kruisingsmogelijkheid en wijzigt de status van het eilandperron in een opvallend breed zijperron.