De perronzijde van station Veenendaal Centrum op 9 januari 2016.
Station Veenendaal Centrum
Vndc
Opening: 31 mei 1981
 
Spoorlijn(en): Kesteren – Amersfoort km 31,3
Links: Sporenplan  
  NS Stationsinfo  

Bij de tweede en derde aanlegperiode van de aanleg van spoorwegen door de Staat, wordt net als bij de eerste Staatsaanleg bij de bouw van de stationsgebouwen weer gebruik gemaakt van een aantal standaardontwerpen. De nieuwe gebouwen zijn minder streng, vaak asymmetrisch en levendig versierd. In navolging van het stationsgebouw van Hemmen-Dodewaard laten de Staatsspoorwegen langs de lijnen Amersfoort – Kesteren – Nijmegen, Nijmegen – Venlo en Zaandam – Enkhuizen in een periode van vier jaar maar liefst 17 stationsgebouwen in negen varianten van het ontwerp van ‘Hemmen’ bouwen.

In februari 1886 neemt de HSM de Staatslijn Amersfoort – Kesteren in gebruik. Veenendaal krijgt hierbij als stationsgebouw een unieke variant van het type ‘Hemmen’. Het grote asymmetrische stationsgebouw heeft een hoog deel met onder een puntgevel twee toegangsdeuren naar de stationshal. De rest van het hoge deel is in gebruik als woondeel. Boven de toegangsdeur van de woning komt het monogram van de Staatsspoorwegen. Rechts van het middendeel komt een aangebouwde goederenloods. Het station is in 1944 tegelijkertijd met de gehele spoorlijn gesloten. Het gebouw is in 1975 gesloopt.

Intussen ontstaan eind jaren ’60 de eerste plannen om de lijn naar Veenendaal en Rhenen te heropenen, nu als als aftakking van de spoorlijn Utrecht – Arnhem. Eind jaren ’70 wordt met de reactivering en elektrificatie van de spoorlijn begonnen. Op de plek van het oude station komt het nieuwe station Veendendaal Centrum. Bovenop de bescheiden stationsaccomodatie van de meest noodzakelijke voorzieningen als een loket en wachtruimte komt een eenvoudig verhuurbaar kantoorgebouw van vier verdiepingen. Beide perrons krijgen een eenvoudige overkapping die in samenhang is met de andere twee stations aan de in 1981 heropende lijn: Veenendaal West en Rhenen.