Net als vrijwel alle andere stations uit de eerste periode van de aanleg van spoorwegen door de Staat is ook het station van Tegelen aan Staatslijn E voorzien van een standaard stationsgebouw. Tegelen krijgt in 1863 een eenvoudig gebouw van het kleinste type, de 5e klasse. Het rechthoekige gebouw heeft een hoog middendeel met puntgevel en twee korte zijvleugels. Op de benedenverdieping is ruimte voor de hal, wachtkamer, kantoor en opslag en op de bovenverdieping is een woning. De Staatsspoorwegen nemen het gebouw in 1865 tegelijkertijd met het baanvak Maastricht – Venlo in gebruik.

Net als de meeste stationsgebouwen van het type 5e klasse is ook het stationsgebouw van Tegelen in de loop der jaren vergroot. Zo krijgt het gebouw in 1892 aan de linkerzijde een korte lage vleugel. Twaalf jaar later komt ook aan de rechterzijde een dergelijke vleugel waardoor het gebouw weer symmetrisch is. In 1911 is het middendeel van het stationsgebouw met een verdieping verhoogd.

Om de dienstuitvoering op de verbinding te vereenvoudigen sluit NS in 1938 alle stations tussen Venlo en Roermond. In mei 1940 zijn de stations Tegelen, Reuver en Swalmen echter weer heropend. In mei 1947 zijn de drie stations opnieuw gesloten. Twee jaar later neemt NS ze echter weer in gebruik. Het stationsgebouw ontkomt begin de jaren ’70 niet aan de sloopwoede van NS en is in 1974 gesloopt om plaats te maken voor een standaard ’tweekamerbungalow’. Het eenvoudige lage ontwerp, dat die periode ook in bijna twintig andere plaatsen verschijnt, biedt ruimte aan de noodzakelijke stationsfuncties.

Op verzoek van de gemeente is het station in 1997 ongeveer een halve kilometer naar het noorden verplaatst. Ter hoogte van het viaduct over De Drink komen twee hooggelegen zijperrons die bereikbaar zijn middels twee trappen die om beide liften slingeren. Beide glazen liftschachten krijgen markante rode puntdaken waardoor ze herkenbare torentjes worden. Het stationsgebouw uit 1974 is in 1999 gesloopt.

Station Tegelen Tg
Opening: 21 november 1865
Sluiting: 15 mei 1938
Heropening: 1 mei 1940
Sluiting: 4 mei 1947
Heropening: 1 mei 1949
Spoorlijn(en): Maastricht – Venlo km 65,1
Links: Sporenplan
NS Stationsinfo

Op de foto boven dit artikel het nieuwe viaductstation van Tegelen op 7 april 2013.