De ingang van het stationsgebouw van Schiphol op 22 juli 2012. De entree naar het station is sinds 1995 alleen nog te herkennen aan de naam Nederlandse Spoorwegen op de gevel.

Tegelijkertijd met de bij zes kilometer lange tunnel onder de start- en landingsbanen neemt NS in 1978 het station van luchthaven Schiphol in gebruik. Boven de perrons komt een ruim opgezet rond gebouw gevel van aluminium en zonwerend glas. Het zwarte dak met opvallend brede dakrand is verdeeld in vijf segmenten die telkens een meter in hoogte verschillen. Het gebouw bestaat voornamelijk uit een grote hal met de noodzakelijke voorzieningen als loketten en enkele kiosken. De kolommen op het zijperron en het eilandperron krijgen kleurbanen in contra perspectief. Vijftien jaar na de opening is het opvallende stationsgebouw alweer gesloopt om plaats te maken voor de uitbreiding van het Luchthavengebouw.

In 1995 neemt Schiphol het compleet overdekte voorplein van de luchthaven in gebruik. Naast diverse winkels zijn ook de NS-loketten op het plein ondergebracht. Vanaf de nieuwe Plaza komen verschillende toegangen naar de perrons. Ook de aankleding van de perrons worden aan de vernieuwde luchthaven aangepast en krijgen een sobere uitstraling. Intussen wordt ook een tweede spoortunnel onder de luchthaven aangelegd. Vijf jaar na de opening van de nieuwe hal zijn ook de ondergrondse werkzaamheden klaar en is het station uitgebreid tot drie eilandperrons. Het treinstation heet vanaf december 2015 Schiphol Airport.