In 1926 wordt aan de spoorlijn Rotterdam – Dordrecht de halte Feijenoord in gebruik genomen. De halte krijgt langs beide sporen een perron met eenvoudige wachtgelegenheden.
In 1953 krijgt de halte de naam Rotterdam Zuid. Vijf jaar later neemt NS het eerste stationsgebouw in gebruik. Het grotendeels houten gebouw kent strakke belijningen en is gedeeltelijk boven de voetgangerstunnel onder de sporen en perrons gebouwd. Het V-vormige dak is aan de perronzijde grotendeels in gebruik als luifel. Met de komst van de Rotterdamse metro naar de zuidelijke stadsdelen in 1968 neemt het belang van de voorstadshalte snel af. In 1970 is het stationsgebouw dan ook al gedeeltelijk gesloopt. In 1988 is het restant van het gebouw gesloopt om ruimte te maken voor de aanleg van de viersporige Willemsspoortunnel.
In 1993 neemt NS de nieuwe viersporige halte Rotterdam Zuid in gebruik. Naast twee zijperrons en een eilandperron krijgt de halte een opvallende, grotendeels glazen traverse. De brug verbindt niet alleen de perrons maar ook verschillende stadsdelen en overspant ook een drukke weg.
Op de foto boven dit artikel station Rotterdam Zuid op 10 februari 2018.