Het stationsgebouw van Ommen op 1 december 2013
Station Ommen
Omn
Opening: 15 januari 1903
 
Spoorlijn(en): Zwolle – Emmen – Stadskanaal km 23,1
  Deventer – Ommen km 37,5
Links: Sporenplan  
  NS Stationsinfo  

De Noordoosterlocaalspoorweg-Maatschappij bouwt in de eerste jaren van de twintigste eeuw een groot aantal stationsgebouwen in Groningen, Drenthe en Overijssel. De spoorwegmaatschappij verdeelt de ontwerpen in vier klassen. De verschillende types kennen weer diverse uitvoeringen. Ommen krijgt een stationsgebouw van het type tweede klassse en is uiteindelijk het grootste stationsgebouw dat de NOLS laat bouwen. Het hoge asymmetrische gebouw krijgt een breed middendeel met aan de rechterzijde een goederenloods. Aan de linkerzijde komt een korte uitbouw met een wachtruimte. Het gebouw is in januari 1903 tegelijkertijd met de spoorlijn Zwolle – Ommen in gebruik genomen. De daaropvolgende jaren is de verbinding doorgetrokken naar Emmen en Stadskanaal.

In 1931 is de goederenloods aanzienlijk verlengd. Onder de luifel boven de ingang in het enigzins teruggetrokken deel tussen de eindgebouwen van het middendeel komt een nieuwe gevel met een nieuwe entree. Begin jaren ’90 verdwijnt deze gevel weer waardoor de entree van het gebouw weer op de oorspronkelijke plek zit.

Het stationsgebouw van Ommen aan de straatzijde op 1 december 2013. Opvallend is de grote goederenloods. Alle stationsgebouwen van de NOLS krijgen een mozaïek met daarin de stationsnaam. Ommen, 1 december 2013.