In mei 1972 neemt NS aan de spoorlijn Nijmegen – Venlo de voorstadshalte Nijmegen Heyendaal in gebruik. De halte ligt in een ravijn en krijgt een zijperron en een eilandperron. Beide zijden van het ravijn en het eilandperron zijn verbonden via een smalle betonnen loopbrug. In 1979 komt aan de oostzijde van de halte een gebouwtje van het type sextant. Het is het laatste exemplaar van het zeshoekige standaardontwerp dat de periode 1968-1979 in zestien plaatsen is neergezet.

Net als de meeste vergelijkbare haltegebouwtjes raakt ook dat van Nijmegen Heyendaal ongebruikt. In 2000 is het gebouw gesloopt. Elf jaar later krijgen beide perrons een lift.

In 2024-2025 is de stationsomgeving compleet vernieuwd. Hierbij is de smalle loopbrug vervangen door een brede brug. Ook de liften uit 2011 zijnn vervangen door nieuwe exemplaren. Beide perrons zijn verbreed. Voor de verbreding van het perron voor de treinen richting Nijmegen is hierbij gebruikgemaakt van de vrijgekomen ruimte na het opbreken van het al decennialang ongebruikte spoor naar Kleve. Tussen perron- en straatniveau komen meerdere brede trappen.

Station Nijmegen Heyendaal Nmh
Opening: 28 mei 1972
Spoorlijn(en): Nijmegen – Venlo km 19,3
Links: Sporenplan
NS Stationsinfo

Op de foto boven dit artikel het vernieuwde station Nijmegen Heyendaal op 19 april 2025.