In augustus 1863 neemt de de Nederlandsche Centraal-Spoorweg-Maatschappij het baanvak Utrecht – Hattemerbroek van de spoorlijn Utrecht – Zwolle – Kampen in gebruik. Aan de spoorlijn komen standaard stationsgebouwen in drie verschillende klassen. In Amersfoort, Nijkerk, Harderwijk en later ook Kampen komen de gebouwen van het grootste soort, het type 1ste klasse. Het symmetrische stationsgebouw bestaat uit een hoog middendeel met aan beide zijden een korte lage vleugel. In 1903 wordt de lokaallijn naar Ede in gebruik genomen en zijn de zijvleugels van het stationsgebouw verlengd en verhoogd. Ook het emplacement is hierbij uitgebreid waarbij het nieuwe eilandperron is voorzien van een perronkap.
In 1937 is de spoorlijn richting Ede gesloten. Hierna is het eilandperron verbouwd tot zijperron. Halverwege de jaren 1970 is het emplacement verder vereenvoudigd. Tien jaar later is de perronkap van het zijperron verwijderd.
Op de foto boven dit artikel de perronzijde van het stationsgebouw van Nijkerk op 9 augustus 2015.