In maart 1872 is het baanvak Goes – Middelburg van de Zeeuwse Lijn gereed en is het station van de Zeeuwse hoofdstad in gebruik genomen. Middelburg krijgt hierbij min of meer één van de laatste klassieke Waterstaatstations. Het stationsgebouw is echter wel van een uniek ontwerp en lijkt het meest op een vergrote versie van het type derde klasse. Het symmetrische gebouw bestaat uit een hoog middendeel met twee lange lage zijvleugels. Aan de perronzijde komt langs het gebouw een luifel. In 1907 komt aan de rechterzijde van het gebouw een korte aanbouw. Hierna is het gebouw aan de buitenzijde vrijwel in originele vorm bewaard.

Vanaf 1976 zijn beide perrons verbonden via een voetgangerstunnel. in 1996 is de tunnel vervangen door een nieuw exemplaar. Datzelfde jaar krijgt het tweede perron, dat dan slechts nog een zijperron is, een gedeeltelijk golvende overkapping die de Zeeuwse strijd tegen het water verbeeldt.

Station Middelburg Mdb
Opening: 1 maart 1872
Spoorlijn(en): Roosendaal – Vlissingen km 68,1
Links: Sporenplan
NS Stationsinfo

Van het vroegere emplacement van Middelburg resteren alleen de twee doorgaande sporen. De goederenloods en één van de seinhuizen staan sinds 2001 op het terrein van de SGB in Goes.