In 1972 neemt NS aan de Rhijnspoorweg het nieuwe station van Maarn in gebruik. Het station vervangt het oude station dat ruim een kilometer westelijker ligt en indirect ook het station van Maarsbergen dat bijna drie kilometer oostelijker ligt. De sluiting van laatstgenoemd station is nodig zodat er ruimte in de dienstregeling ontstaat om treinen bij het heropende station van Bunnik te laten stoppen.
Het nieuwe station van Maarn krijgt buiten de perrons geen andere voorzieningen. In 1987 laat NS een zogenaamde portocabin voor de kaartverkoop neerzetten. Zestien jaar later sluit het loket weer en neemt de plaatselijke VVV intrek in de keet. De portocabin is in 2009 verwijderd. Diezelfde periode start Rijkswaterstaat met de verbreding van de naast de spoorlijn gelegen A12. Hierdoor maakt de hellingbaan naar het tweede perron plaats voor een lift en komt er ook een nieuwe trap.
Het oude stationsgebouw van Maarn blijft na de sluiting bewaard.
Op de foto boven dit artikel de tunnelingang die onder andere naar het tweede perron van Maarn leidt op 26 juli 2014. Het NS-logo boven de beide zijden van de tunnel markeert min of meer de entree van het station.