In 1925 start de aanleg van de spoorlijn Schaesberg – Simpelveld. Van de geplande stations langs de lijn krijgen alleen Kerkrade en Spekholzerheide een stationsgebouw. Beide gebouwen zijn nagenoeg van hetzelfde ontwerp en in 1934 gereed. Het eenvoudige langwerpige ontwerp kent alleen een begane grond en heeft een plat dak. De gebouwen zijn relatief ruim opgezet en kennen veel ramen. Het stationsgebouw van Kerkrade is iets smaller uitgevoerd dan dat van Spekholzerheide. Het eilandperron krijgt een overkapping met daaronder nog een klein perrongebouw. Wanneer NS de zogenaamde Miljoenenlijn in 1934 in gebruik neemt, wordt het personenvervoer niet langer rendabel geacht. Het stationsgebouw van Kerkrade gaat aan het eind van de Tweede Wereldoorlog verloren. De perronkap blijft staan maar is na de oorlog ontmanteld en in Heerenveen weer opgebouwd. De kap doet hier dienst tot de ingebruikname van het nieuwe stationsgebouw in 1983.
Intussen gaat in mei 1949 het reizigersvervoer op de Miljoenenlijn alsnog van start. Het station van Kerkrade krijgt hierbij de naam Kerkrade Centrum. Elf jaar later neemt NS op de plek van het eerste gebouw het nieuwe stationsgebouw in gebruik. Het eenvoudige, functionele standaardontwerp van een betonskelet, opgevuld met gele strengpersstenen en stalen kozijnen is diezelfde periode nog elf keer elders toegepast.
Intussen krijgt station Spekholzerheide in 1970 de naam Kerkrade West. In 1988 sluit het station en vijf jaar later is het gebouw gesloopt. Het stationsgebouw van Kerkrade Centrum blijft tot 1997 staan. Hierna resteert een ruim stationsplein. Sinds de sluiting van Kerkrade West is Kerkrade Centrum op circa 150 meter boven NAP het hoogstgelegen regulier gebruikte treinstation van Nederland.
Op de foto boven dit artikel het stationsplein van Kerkrade Centrum op 9 juli 2017.