In 1885 neemt de HSM aan de spoorlijn Hilversum – Utrecht op de grens van Noord-Holland en Utrecht de stopplaats Hollandsche Rading in gebruik. De stopplaats is, net als diverse andere stopplaatsen uit de aanlegperiode van het spoorwegnet, het gevolg van de voorwaarden van de lokale grondeigenaar. In tegenstelling tot soortgelijke stopplaatsen, blijft de halte bestaan vanwege de nabijheid van een kazerne. De eerste vijftig jaar stopt de trein alleen op verzoek. Pas na 1930 groeit Hollandsche Rading aan beide zijden van het spoor uit tot een dorp met een kerk, een postkantoor en enkele kleine winkels.

In 1976 krijgt de halte voor het eerst een houten keet voor de kaartverkoop. In 1987 laat NS een eenvoudig stationsgebouw neerzetten. Het rechthoekige gebouw krijgt, aansluitend aan de gebouwen in de directe omgeving, een zadeldak. De straatgevel bestaat hierbij vrijwel geheel uit glas. Na acht jaar stopt de kaartverkoop en wordt het gebouw in gebruik genomen als bankfiliaal. Sinds 2010 is het voormalige stationsgebouw in gebruik als horecagelegenheid.

Station Hollandsche Rading Hor
Opening: 1 juni 1885
Spoorlijn(en): Hilversum – Lunetten km 5,5
Links: Sporenplan
NS Stationsinfo

De zijperrons van Hollandsche Rading liggen in bajonetligging. Hierbij ligt het perron aan het spoor richting Utrecht in de provincie Utrecht en het perron aan het spoor richting Hilversum in de provincie Noord-Holland.

Op de foto boven dit artikel het stationsgebouw van Hollandsche Rading op 7 februari 2016.