In 1842 neemt de Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij het baanvak Haarlem – Leiden van de Oude Lijn in gebruik. Halverwege Lisse en Hillegom komt op het gelijknamige landgoed het station Veenenburg. Bijna 50 jaar later wordt besloten om station Veenenburg te vervangen door nieuwe stations die dichter bij Lisse en Hillegom liggen. In 1891 stoppen de eerste treinen in Hillegom bij de halte Hillegommerbeek en de stopplaats Loosterweg. In 1900 is halverwege beide haltes het definitieve station van Hillegom in gebruik genomen. Het station krijgt een breed eilandperron met daarop drie gebouwen met onder andere loketten, wachtruimtes en toiletten. Het geheel wordt overdekt door een lange perronkap. Het station sluit bij de aanvang van de spoorwegstaking in 1944. De eerste jaren na de oorlog stoppen in het bollenseizoen nog regelmatig treinen voor toeristen. In de jaren ’50 verdwijnt de stationskap en in de jaren ’60 zijn de drie gebouwen afgebroken en is het perron verwijderd.
In 2000 neemt NS op de plek van het oude station het nieuwe station van Hillegom in gebruik. Doordat de sporen na de sluiting van het station zijn blijven liggen, krijgt het station opnieuw een breed eilandperron, ditmaal zonder verdere voorzieningen. Het station is middels een hoge loopbrug met het stationsplein verbonden. De beide liften vormen met hun gebogen daken opvallende herkenningspunten.
Op de foto boven dit artikel de trappen en liften van Hillegom op 2 mei 2015.