Bij de tweede en derde aanlegperiode van de aanleg van spoorwegen door de Staat, wordt net als bij de eerste Staatsaanleg bij de bouw van de stationsgebouwen weer gebruik gemaakt van een aantal standaardontwerpen. De nieuwe gebouwen zijn minder streng, vaak asymmetrisch en levendig versierd. Het stationsgebouw van Hemmen-Dodewaard is de eerste van een reeks van maar liefst 17 stationsgebouwen met van min of meer hetzelfde ontwerp. Het asymmetrische gebouw heeft een hoog deel dat samen met de korte lage rechter zijvleugel als woning dient. In het brede lage deel aan de linkerzijde bevindt zich de ingang en de stationshal met wachtkamers. De toegang tot het gebouw bevindt zich ongeveer in het midden. De daken van het hoge deel lopen schuin af. Bovendien zijn de puntgevels versierd met houtwerk. Door de afwisseling van blauwe en rode dakpannen ontstaat zo een zeer levendig geheel. Links van het gebouw staat een vrijstaand vierkant toiletgebouw met tentdak. Rechts van het gebouw staat een goederenloods.
Het stationsgebouw van Hemmen-Dodewaard is in november 1882 tegelijkertijd met het baanvak Els – Geldermalsen in gebruik genomen. In diezelfde periode verschijnen langs de lijnen Amersfoort – Kesteren – Nijmegen, Nijmegen – Venlo en Zaandam – Enkhuizen nog zestien gebouwen in verschillende varianten met als basis vrijwel hetzelfde ontwerp.
In de loop der jaren zijn de gebouwen van het stationscomplex Hemmen-Dodewaard regelmatig opgeknapt en aan de eisen van de tijd aangepast. Hierdoor verdwijnen de meeste versieringen en is ook het karakteristieke patroon van de dakpannen niet behouden. Desondanks blijven de drie gebouwen bewaard en is het geheel in 1999 benoemd tot Rijksmonument.
Op de foto boven dit artikel het stationsgebouw en de bijgebouwen van Hemmen-Dodewaard op 27 november 2016.