In 1876 neemt de HSM aan De Oude Lijn halverwege Heemstede en Aerdenhout de eenvoudige halte Zandvoortsche Laan in gebruik. Enkele jaren later is de halte alweer gesloten. In 1928 neemt NS op dezelfde plek aan de inmiddels geëlektrificeerde spoorlijn het station Heemstede-Aerdenhout in gebuik. Beide zijperrons zijn verbonden via een tunneltje. Boven beide trappen komt een eenvoudig gebouwtje met een hoog puntdak en een kleine wachtgelegenheid. Op het ene gebouwtje staat Heemstede, op de andere Aerdenhout. Na de oorlog wordt de Oude Lijn ter hoogte van het station verhoogd. Om plaats te maken voor het verhoogde spoor worden beide haltegebouwtjes in 1956 gesloopt.
In 1958 krijgt Heemstede-Aerdenhout één van de eerste echte viaductstations van Nederland. De stationshal bevindt zich onder de spoorbaan en de beide zijperrons. In de hal zijn diverse voorzieningen als ondergebracht. Aan beide zijden van de hal gaat een trap naar de perrons. De trappenhuizen zijn samen met de wachtruimtes langs het perron opgenomen in grote ‘dozen’ die uitsteken boven de entree van de stationshal. Aan de straatzijde krijgen de bouwwerken bruin geglazuurde tegelstrips met daarin een raster van ronde venstertjes. Ook is een klok aangebracht. De andere zijden van de dozen zijn wit. Langs de perrons komt een grotendeels glazen wand met luifel. In 1999 krijgt het station aan beide zijden een opvallende blauwe perronlift.
Op de foto boven dit artikel station Heemstede-Aerdenhout op 5 april 2014.