In oktober 1863 nemen de Staatsspoorwegen tussen Harlingen en Leeuwarden de eerste etappe van Staatslijn B in gebruik. In Harlingen komt net als in Leeuwarden en later ook In Winschoten aan dezelfde lijn, een standaard stationsgebouw van het type derde klasse. Het symmetrische ontwerp is een verkleinde versie van het type tweede klasse dat alleen in Zutphen is gebouwd. Het symmetrische gebouw heeft een hoog middendeel en twee korte lage zijvleugels. Beide zijvleugels krijgen relatief lange terugstaande eindvleugels. De straat- en perronzijde zijn vrijwel gelijk. Langs de gehele perronzijde komt een overkapping op gietijzeren kolommen.

Van de bewaarde stationsgebouwen van het type, blijft dat van Harlingen het gaafst bewaard. Alleen de karakteristieke façade-bekroning met wijzerplaat, die in Winschoten nog wel aanwezig is, is in de loop der jaren verwijderd. Het stationsgebouw is al sinds 1975 benoemd tot Rijksmonument. Het stationsgebouw en de perronkap zijn rond 2020 gerestaureerd en zoveel mogelijk in de oorspronkelijke staat teruggebracht. Het witgepleisterde gebouw wordt hierbij weer zandgeel.

Station Harlingen Hlg
Opening: 27 oktober 1863
Spoorlijn(en): Harlingen – Nieuweschans km 1,1
Stiens – Harlingen km 30,0
Links: Sporenplan
NS Stationsinfo
De achterzijde van het stationsgebouw in de volle breedte. Harlingen, 18 april 2022.

Op de foto boven dit artikel de perronzijde van het volledig gerestaureerde station Harlingen op 18 april 2022.