In afwachting van de bouw van een nieuw station met onderdoorgang voor het fiets- en voetgangersverkeer wordt in oktober 2007 de tijdelijke halte Groningen Europapark geopend. Hoewel ter hoogte van de halte de sporen van Groningen naar Meppel en Nieuweschans nog gebundeld liggen, stoppen alleen de treinen van Arriva langs het noodperron. Buiten een kaartautomaat en een bushalte-abri kent de halte geen voorzieningen. Vier jaar na de opening van de tijdelijke halte wordt even ten zuiden hiervan begonnen met de bouw van het definitieve station. In december 2012 wordt het nieuwe station in gebruik genomen. Voortaan stoppen zowel de treinen naar Winschoten, Leer en Veendam als de sprinters Groningen – Zwolle op Groningen Europapark. Het station heeft een breed eilandperron en een zijperron. Beide zijden van het station zijn ingericht als stadstuin en verbonden via een brede fiets- en voetgangerstunnel. Beide perrons zijn als enige in Nederland voorzien van een titanium overkapping. De karakteristieke kappen steunen aan één zijde op de lift en 36 meter verder op een portaal. Aan beide zijden steken de kappen nog elf meter uit. De spanwijdte van de twee kappen is dertien meter.
Enkele jaren na de opening is een vierde spoor tussen het Groningse hoofdstation en de voorstadshalte aangelegd. Aan de westzijde komt een nieuw zijperron. Op het perron en komt eenzelfde titanium kap als op de andere twee perrons. Het nieuwe perron is in juni 2020 in gebruik genomen. Na de verbouwing van het hoofdstation gaan ook de treinen uit Leeuwarden doorrijden naar Europapark.