In 1881 laten de Staatsspoorwegen aan de Betuwelijn in Tiel en Gorinchem twee dezelfde stationsgebouwen neerzetten. De gebouwen bestaan uit een hoog middendeel en twee lage vleugels. De bakstenen gevels hebben een aantal witte banden en verschillende versieringen. Het middendeel krijgt bovendien vier dakkapellen en vier fraai gedetailleerde schoorstenen. Hierdoor zien de gebouwen er levendig uit. Langs de perrongevel komt een brede luifel. In navolging tot het tweetal, laten de Staatsspoorwegen ook in Workum, Sneek, Delfzijl en Appingedam vrijwel dezelfde gebouwen neerzetten.

In de periode dat NS van de oude weinig doelmatige stationsgebouwen uit de negentiende eeuw af wil, laat de vervoerder ook het fraaie stationsgebouw van Gorinchem slopen. Het gebouw maakt in 1971 plaats voor eenvoudige nieuwbouw. Het nieuwe lage stationsgebouw staat op de funderingen van het oude gebouw en volgt zo de contouren van het Waterstaatstation. Om het lage gebouw enig aanzien te geven komt boven de stationshal en het restaurant een houten vouwdak. Het tweede perron krijgt diezelfde periode een korte overkapping. Tussen beide perrons en de achterzijde van het station komt een eenvoudige voetgangerstunnel.

In 2012 en 2013 is het gebouw grondig vernieuwd. Hierbij zijn de verschillende ruimtes zoveel mogelijk bij de hal gevoegd. De vergrote hal krijgt nieuwe zitmeubilair en moderne lichtkunstwerken. In het gebouw zijn bovendien nog een restauratie en een servicepunt van Qbuzz aanwezig. In 2021 verhuist het tweede perron naar de andere zijde van het spoor en is een nieuwe reizigerstunnel met liften in gebruik genomen.

Station Gorinchem Gr  
Opening: 1 december 1883  
Spoorlijn(en): Elst – Geldermalsen – Dordrecht km 70,4  
Links: Sporenplan  
NS Stationsinfo

Op de foto boven dit artikel het stationsgebouw van Gorinchem op 22 juli 2012.