Begin jaren ’50 van de negentiende eeuw legt de Société Anonyme des Chemins de Fer d’Anvers à Rotterdam als zijtak van de spoorlijn tussen Antwerpen en Moerdijk een spoorlijn van Roosendaal naar Breda aan. In juli 1854 neemt de AR het baanvak tussen Roosendaal en de Vosschendaalschestraat in Etten in gebruik. Vijf maanden later is de spoorlijn doorgetrokken naar het station van Etten. Weer een half jaar later is ook Breda per spoor bereikbaar. Station Etten kent alleen een eenvoudige dienstwoning zonder verdere voorzieningen. In 1880 gaat de spoorlijn over naar de Staatsspoorwegen en krijgt het station de naam Etten-Leur. In 1885 krijgt de rechthoekige woning een verdieping en komen op de begane grond de stationsvoorzieningen. In 1913 krijgt het gebouw aan de linkerzijde een sierlijke hoge aanbouw met puntgevel. In mei 1938 sluit NS het station. Aan het begin van de Tweede Wereldoorlog is het nog enkele maanden in gebruik.
In 1965 keert Etten-Leur terug in Het Spoorboekje. Hoewel het oude stationsgebouw er nog staat, laat NS zo’n 350 meter ten westen hiervan een nieuw standaard stationsgebouw neerzetten. Naar voorbeeld van onder andere Wierden krijgt Etten-Leur een eenvoudig rechthoeking gebouw van één verdieping. In het gebouw zijn de stationsdiensten en een grote wachtkamer ondergebracht. Behalve de karakteristieke bakstenen schijf aan de straatzijde is het gebouw grotendeels transparant. Het dak is doorgetrokken over de toegang tussen stationsplein en het perron. Varianten van hetzelfde type verschijnen later onder andere in Schagen en Deurne. Het oude stationsgebouw is in hetzelfde jaar van de opening van het nieuwe station gesloopt.
Op de foto boven dit artikel het stationsgebouw van Etten-Leur met de karakteristieke letters ‘Nederlandse Spoorwegen’ die in de jaren ’60 op verschillende nieuwe stationsgebouwen zijn geplaatst op 27 augustus 2016.