In mei 1902 neemt Spoorwegmaatschappij ‘De Veluwe’ het traject Barneveld – Ede van de zogenaamde Kippenlijn in gebruik. In Ede, Lunteren en Voorthuizen komt een groot stationsgebouw van hetzelfde ontwerp. Het hoge gebouw heeft een asymmetrische raamindeling en een iets naar voren staand middendeel met puntgevel. Aan de linkerzijde van het gebouw komt een lage goederenloods. Langs de gehele perronzijde van het gebouw komt een luifel. In 1944 sluit NS de Kippenlijn.
In 1951 is het baanvak geëlektrificeerd en opnieuw in gebruik genomen. De stationsnaam Ede-Dorp maakt hierbij plaats voor Ede Centrum. Begin jaren 1970 is het relatief grote emplacement met losweg opgeruimd en dreigt ook het stationsgebouw gesloopt te worden. Het gebouw krijgt in 1975 echter als één van de eerste Nederlandse stations de status van Rijksmoment. Hierna is 40 jaar lang het Historisch Museum Ede in het gebouw gevestigd. Intussen is het gebouw rond 1990 zoveel mogelijk in historische staat hersteld. Sinds 2017 zijn verschillende bedrijven in het gebouw gevestigd.
Op de foto boven dit artikel station Ede Centrum op 13 augustus 2017.