In februari 1856 neemt de NRS aan de Rhijnspoorweg station Duiven in gebruik. Het eenvoudige rechthoekige stationsgebouw is anderhalve verdieping hoog en grotendeels in gebruik als woning. Daarnaast zijn enkele ruimtes voor de stationsdienst ingericht. In 1936 verdwijnt Duiven uit het Spoorboekje. In 1944 raakt het stationsgebouw tijdens oorloghandelingen zwaar beschadigd en wordt gesloopt.
Nog voordat Duiven in 1981 wordt aangewezen als groeikern neemt NS in juni 1980 weer een station in het dorp in gebruik. Het nieuwe station ligt zo’n 400 meter ten oosten van het eerste station. Het lage rechthoekige gebouwtje aan het perron waar de treinen richting Arnhem stoppen, heeft veel weg van een abri en bestaat uit een wachtruimte, een loket en een dienstruimte. Op het andere perron verschijnt een gelijkvormig gebouwtje met daarin alleen een wachtruimte. Het standaardontwerp verschijnt tegelijkertijd ook in de nabijgelegen plaatsen Elst en Velp.
Op de foto boven dit artikel het eenvoudige stationsgebouw van Duiven op 28 juli 2024. De noodzakelijke voorzieningen staan inmiddels voor het gebouw. In het gebouw zelf is een reizigerstoilet gemaakt.