Bij de aanleg van de spoorlijn Deventer – Almelo in 1888 krijgt het dorp Colmschate een eigen station met stationsgebouw. NS sluit het station al in 1933 en laat het stationsgebouw vijf jaar later slopen.
Vanaf de jaren ’70 breidt de gemeente Deventer sterk uit in de omgeving van Colmschate. In 1989 opent NS dan ook nabij de plek van het voormalige station de nieuwe voorstadshalte Deventer Colmschate. De halte is één van de tien voorstadshaltes met loketfunctie die NS in de jaren ’80 naar een overeenkomend ontwerp laat bouwen. De gebouwtjes zijn ontworpen met vier gestandaardiseerde architectonische componenten, aangepast aan de verschillende stedenbouwkundige uitgangspunten. De gebouwtjes zijn onder andere te herkennen aan de draagconstructie van stalen kokers en de daken met luifels die aan de perronzijde schuin aflopen. In Deventer is op het perron tegenover het haltegebouw een overeenkomende wachtruimte gebouwd. NS sluit het loket van Deventer Colmschate in 2001. Enkele jaren later opent in het gebouw een fietsenzaak.
In het najaar van 2017 zijn beide gebouwtjes gesloopt om ruimte te maken voor een onderdoorgang. Aan de zuidzijde is in december 2018 boven de nieuwe onderdoorgang een grote stationskap geplaatst en op 10 juli 2019 is het vernieuwde station officieel in gebruik genomen.
Op de foto boven dit artikel het nieuwe stationsgebouw van Deventer Colmschate op 23 maart 2020.