Station Den Dolder |
Dld | |
Opening: | 1 januari 1895 |
|
Spoorlijn(en): | Utrecht – Zwolle | km 11,7 |
Den Dolder – Baarn | km 0,0 |
|
Links: | Sporenplan | |
NS Stationsinfo |
In 1895 neemt de NCS aan de Centraalspoorweg tussen Utrecht en Amersfoort bij de kruising met de gelijknamige verharde weg tussen Soest en Zeist de stopplaats Dolderscheweg in gebruik. Met de komst van de zijlijn naar Baarn en een grote zeepfabriek, inclusief een aantal woningen en andere voorzieningen voor de werknemers, wordt de stopplaats in 1905 gepromoveerd tot halte en onder andere voorzien van een perron, een laad- en losweg en een dienstwoning. In 1912 wijzigt de naam van de nieuwe nederzetting en de halte in Den Dolder en komt het als echt station in het Spoorboekje. Twee jaar later krijgt het station geheel volgens de dan geldende mode een breed eilandperron met daarop een langgerekt stationsgebouw. Het rechthoekige gebouw bestaat uit lage bakstenen muren met daarboven vrijwel alleen hout en veel glas. Het zadeldak steekt aan beide zijden zodanig uit dat het als perronkap functioneert. Achter het stationsgebouw komt nog een toiletgebouwtje met opslagruimte. Het gebouwtje heeft dezelfde vorm als het hoofdgebouw maar is vrijwel geheel in baksteen uitgevoerd.
Het stationsgebouw is in 1975 als één van de twintig eerste stations op de lijst van Rijksmonumenten geplaatst. In 2014 zijn beide honderd jaar oude gebouwen zoveel mogelijk in historische staat teruggebracht.