De Noordoosterlocaalspoorweg-Maatschappij laat aan het begin van de twintigste eeuw een groot aantal stationsgebouwen bouwen. Alle gebouwen zijn ontworpen door E. Cuypers en vertonen onderling grote gelijkenissen maar verschillen duidelijk van de traditionele stations langs andere lokaallijnen. Zo zijn ze asymmetrisch, opvallend hoog en zijn ze zorgvuldig vorm gegeven. Veel ontwerpen en varianten daarvan zijn in meerdere plaatsen gebruikt. Dalfsen krijgt in 1902 een hoog stationsgebouw met aan de straatzijde drie verspringende geveldelen van verschillende breedtes. Het ontwerp is voor een deel identiek aan het gelijktijdig gebouwde stationsgebouw van Ommen. Zo zijn het linker voorgeveldeel en het rechter achtergeveldeel gelijk. Het middendeel is echter smaller. Het stationsgebouw van Dalfsen krijgt een houten goederenloods die later is uitgebreid. De bovenzijde van de gevels krijgen een planken beschieting als versiering. De NOLS past het ontwerp de daaropvolgende jaren in aangepaste vorm toe in Mariënberg, Hardenberg, Gasselternijveen, Vriezenveen en Noordbroek.

Het stationsgebouw van Dalfsen is grotendeels in originele staat bewaard gebleven. De laatste stationsfuncties verdwijnen in 1997 en maken plaats voor een grand café. In 2017 is de buitenzijde van het gebouw zoveel mogelijk in originele staat teruggebracht.

Station Dalfsen Dl
Opening: 15 januari 1903
Spoorlijn(en): Zwolle – Emmen – Stadskanaal km 12,2
Links: Sporenplan
NS Stationsinfo

Op de foto boven dit artikel de spoorzijde van het stationsgebouw van Dalfsen op 8 oktober 2017. Enkele maanden eerder is het houtwerk van het stationsgebouw in de oorspronkelijke kleuren teruggebracht.