In november 1905 neemt de Noordoosterlocaalspoorweg-Maatschappij het baanvak Coevorden – Gasselternijveen van de spoorlijn Zwolle – Stadskanaal in gebruik. Eén van de stations die de NOLS tegelijkertijd met de verbinding in gebruik neemt, is Dalen. Het dorp krijgt een standaardstationsgebouw dat gelijk is aan eerder geopende stationsgebouwen in Gieten, Rolde en Gramsbergen. Het ontwerp is een eenvoudige variant op het stationsgebouw van Dalfsen. Groot verschil is dat er slechts één uitstekend geveldeel is in plaats van twee. Wanneer NS de lokaallijn in 1938 van de NOLS overneemt, sluit de vervoerder niet alleen het traject Emmen – Gasselternijveen, maar ook diverse stations en haltes langs het resterende baanvak tussen Zwolle en Emmen. Ook station Dalen wordt hierbij gesloten. Net als bij veel andere stations die in de jaren ’30 zijn gesloten, stoppen vanaf juni 1940 ook in Dalen weer treinen. Hoewel de meeste van dergelijke stations vaak al na enkele maanden weer sluiten, verdwijnt Dalen pas in mei 1950 weer uit het Spoorboekje. Twintig jaar later is het stationsgebouw gesloopt.
Halverwege de jaren ’80 wordt de spoorlijn tussen Zwolle en Emmen gemoderniseerd. De elektrificatie en gedeeltelijke verdubbeling van de spoorlijn maakt meer ruimte in de dienstregeling mogelijk. Vanaf mei 1987 stoppen er weer treinen in Dalen. Voor de reizigers staat op het perron een abri. In tegenstelling tot de standaardmodellen heeft het bouwwerk aan de perronzijde een luifel.
Op de foto boven dit artikel de abri van Dalen op 19 juli 2014.