Bij de opening van de NRS-lijn Utrecht – Rotterdam in 1855 krijgt ook Capelle aan den IJssel een station. De accomodatie bestaat in eerste instantie uit een voormalige directiekeet. Het eenvoudige bouwwerk is in 1915 vervangen door een definitief stationsgebouw. In 1935 sluit NS het station en in 1953 wordt het oude tracé verlaten voor de nieuwe verbinding tussen Nieuwerkerk en Rotterdam. Het stationsgebouw is enkele jaren later gesloopt.

Als groeikern groeit Capelle in de jaren 1960, ’70 en ’80 steeds verder richting van de nieuwe spoorlijn. In 1981 neemt NS het nieuwe station Capelle Schollevaar, genoemd naar de nabijgelegen wijk, in gebruik. Vanwege de hooggelegen spoordijk krijgt het station twee bouwlagen. Op de begane grond komen de loketten en andere winkels en de voetgangerstunnel die beide zijperrons verbindt. Ter hoogte van de spoordijk bevinden zich de gedeeltelijk overkapte perrons en wachtruimtes. Tussen het zuidelijke perron en het nabijgelegen winkelcentrum komt een voetgangersbrug. De brug is in 2007 gesloopt.

Op de foto boven dit artikel het stationsgebouw van Capelle Schollevaar op 30 juni 2018.

Station Capelle Schollevaar Cps
Opening: 31 mei 1981
Spoorlijn(en): Utrecht – Rotterdam km 43,8
Links: Sporenplan
NS Stationsinfo