Bij de opening van Staatslijn B in 1864 is Buitenpost voorzien van een Waterstaatstation van het type vierde klasse. In 1899 is het gebouw uitgebreid met een lage vleugel.

NS vervangt het vervallen stationsgebouw in 1973 door een standaardontwerp dat diezelfde periode een groot aantal vergelijkbare ondoelmatige stationsgebouwen vervangt. De zogenaamde tweekamerbungalow is alleen voorzien van de noodzakelijke ruimtes.

In het kader van de modernisering van het baanvak Groningen – Leeuwarden krijgen beide perrons eind jaren ’90 een gebogen kap.

Eind 2016 is het stationsgebouw opgeknapt en is de stationsomgeving aangepakt. Hierbij krijgt Buitenpost een opvallende brug naar de andere zijde van het spoor. De passerelle sluit in vormgeving aan op het stationsgebouw. De buitenzijde van de constructie is van geperforeerd cortenstaal, de binnenzijde van aluminium. Hier zijn verschillende afbeeldingen uit de historie van de gemeente Achtkarspelen te zien. Door roestvorming komen in de loop der jaren aan de buitenzijde ook twee afbeeldingen naar voren.

Op de foto boven dit artikel station Buitenpost op 7 maart 2020.

Station Buitenpost Bp
Opening: 1 juni 1866
Spoorlijn(en): Harlingen – Nieuweschans km 50,9
Links: Sporenplan
NS Stationsinfo
De passerelle van Buitenpost op 7 maart 2020. Op de linkerkolom is een molen te zien die door roestvorming pas enige tijd na de oplevering tevoorschijn is gekomen.