Bij de tweede en derde aanlegperiode van de aanleg van spoorwegen door de Staat, wordt net als bij de eerste Staatsaanleg bij de bouw van de stationsgebouwen weer gebruik gemaakt van een aantal standaardontwerpen. De nieuwe gebouwen zijn minder streng, vaak asymmetrisch en levendig versierd. In navolging van het stationsgebouw van Hemmen-Dodewaard laten de Staatsspoorwegen langs de lijnen Amersfoort – Kesteren – Nijmegen, Nijmegen – Venlo en Zaandam – Enkhuizen in een periode van vier jaar maar liefst 17 stationsgebouwen in negen varianten van het ontwerp van ‘Hemmen’ bouwen.
In juni 1883 nemen de Staatsspoorwegen de spoorlijn Nijmegen – Venlo in gebruik. Boxmeer en Venray krijgen hierbij een groot stationsgebouw van exact hetzelfde ontwerp. Het asymmetrische gebouw heeft een hoog deel dat samen met de korte rechter zijvleugel als woning dient. Net als de andere stations aan de Maaslijn krijgt het middeldeel een trapgevel. Rechts van het middendeel komt een portiek met een stenen trap die toegang biedt tot de woning. In het brede lage deel aan de linkerzijde bevindt zich de hoofdingang en de stationshal met wachtkamers. Aan de linker vleugel komt bovendien een lagere uitbouw die dient als speciale ‘damessalon’ vanwege het nabijgelegen klooster. Boven de hoofdentree komen opvallend hoge glas-in-lood reamen. Het dak van het gebouw is gedekt met blauwe en rode Echtse pannen die in figuren zijn gelegd. Op het dak staan verschillende rijkversierde schoorstenen. Aan de spoorzijde komen aan beide zijden van het middendeel overkappingen. Bij het station komt een bijgebouw met toiletten en een berging.
In de loop der jaren is de indeling van het stationsgebouw regelmatig aangepast aan de eisen van de tijd. Rond 1900 maakt de trapgevel plaats voor een eenvoudige puntgevel. Na de Tweede Wereldoorlog is de buitenzijde witgepleisterd. In 1965 zijn de bijgebouwen gesloopt. Tien jaar later is het gebouw benoemt tot Rijksmonument.
In de jaren ’90 zijn de laatste stationsfuncties ondergebracht in een kiosk. In 2014 is het stationsgebouw zowel aan de binnen- als de buitenzijde opgeknapt. Tussen de hoofdentree en de perrons komt een ‘nieuwe’ stationshal die toegang biedt tot de kiosk en een nieuwe cafetaria. In de hal is lambrisering uit de oude wachtkamers aangebracht. Ook staan er enkele houten banken.
Op de foto boven dit artikel de straatzijde van het monumentale stationsgebouw van Boxmeer op 13 mei 2017.