Bodegraven krijgt bij de opening van de spoorlijn Woerden – Leiden in 1878 een eenvoudig rechthoekig stationsgebouw. Het gebouw van twee verdiepingen heeft een opvallend hoog wolfdak dat het gebouw een rustieke landelijke uitstraling geeft. De ingang van het gebouw bevindt zich in de zijgevel. In Hazerswoude-Koudekerk en Zwammerdam komt tegelijkertijd een stationsgebouw van hetzelfde ontwerp. Eind 1893 is het gebouw zodanig verzakt dat het onbruikbaar is geworden.
In 1894 krijgt Bodegraven een geheel nieuw stationsgebouw. Het gebouw is asymmetrisch en krijgt naast een hoog middendeel met puntgevel aan de linkerzijde een hoge zijvleugel. De rechter zijvleugel is een verdieping lager. In september 1911 brandt het stationsgebouw af.
Twee jaar later is het derde stationsgebouw van Bodegraven in gebruik genomen. Het nieuwe gebouw heeft opnieuw een hoog linker deel, ditmaal zonder puntgevel, en een lager rechter deel dat is voorzien van een hoog dak. Voor de linkerhoek staat een opvallende grote toren met een hoge spits. In de toren bevindt zich het trappenhuis van de woning. In 1996 is de goederenloods die in de jaren ’30 aan het gebouw is toegevoegd, gesloopt om plaats te maken voor een nieuw politiebureau.
Op de foto boven dit artikel het derde stationsgebouw van Bodegraven met de opvallende toren op 26 mei 2018.