In mei 1867 neemt de Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij de spoorlijn tussen Uitgeest en Haarlem in gebruik. Voor het, dan nog enige tussenstation in Beverwijk heeft de HSM een groot stationsgebouw in gedachten. Het hoge middendeel van het ontwerp heeft een veelhoekige plattegrond en zowel aan straat- als perronzijde grote halfronde kappen. Omdat het sierlijke ontwerp veel te duur blijkt, laat de HSM in eerste instantie een eenvoudig laag houten gebouw met een eenvoudige rechthoekige plattegrond en alleen de noodzakelijke voorzieningen neerzetten. Nog geen drie jaar na de opening is het gebouw vergroot en aan de perronzijde voorzien van een grote luifel. In 1899 krijgt het station een eilandperron met een perronkap als in Santpoort Zuid aan dezelfde lijn. Het zogenaamde hulpstation doet echter meer dan 90 jaar dienst en wordt pas vervangen nadat het emplacement door de opening van de Velsertunnel in 1957 geheel vernieuwd is. Omdat eerst het oude emplacement opgeruimd moet worden, maken reizigers de eerste jaren na de opening van de Velsertunnel gebruik van de twee nieuwe overdekte eilandperrons en het oude houten stationsgebouw.
In 1960 neemt NS het nieuwe station in gebruik. Het L-vormige ontvangstgebouw vormt de schakel tussen het nieuwe stationsplein en de tunnel naar de perrons. Aan de straatzijde krijgt het ontvangstgebouw van het station een glazen pui met een grote luifel. De lage vleugel die haaks op het stationsgebouw staat is ter hoogte van de stationsrestauratie nog open en bij de fietsenstalling grotendeels gesloten uitgevoerd. Aan de linkerkant van het gebouw komt een hoge schoorsteen annex klokkentoren. Het bouwwerk heeft een opvallende driehoekige plattegrond. Na de opening van het nieuwe station is het ’tijdelijke’ station uit 1867 gesloopt.
In de loop der tijd zijn diverse glazen delen van de gevel afgeplakt. Rond de eeuwwisseling is het open deel onder de luifel aan de rechterzijde van het ontvangstgebouw ook van een glazen pui voorzien om meer bedrijfsruimte te creëren.
Op de foto boven dit artikel het zijaanzicht van het stationsgebouw van Beverwijk op 24 augustus 2014.