Wanneer begin jaren ’60 van de 19e eeuw de bouw van de zogenaamde Waterstaatstations in volle gang is, worden in de tussentijd diverse nieuwe standaardontwerpen gemaakt. Zo komt er in 1864 een nieuw ontwerp voor het zeer kleine standaardstation van het type vijfde klasse. Bij het nieuwe ontwerp zijn de beide zijvleugels twee keer breder dan bij het eerste ontwerp. Ook krijgen de ramen en deuren een moderner uiterlijk. Gebouwen van het nieuwe type vijfde klasse verschijnen bij verschillende stations in Friesland en Drenthe. Zo krijgt ook Beilen bij de ingebruikname van Staatslijn C in mei 1870 een stationsgebouw van het vernieuwde type vijfde klasse.
Om de dienstregeling te versnellen, sluit NS station Beilen in mei 1938. Ruim twee jaar later keert het station terug in het Spoorboekje.
Precies honderd jaar na de opening is het oude stationsgebouw van Beilen gesloopt en vervangen door eenvoudige nieuwbouw. NS begint die periode met het vervangen van verouderde, vaak te grote, inefficiënte stationsgebouwen door zo goedkoop mogelijke standaardgebouwtjes. De gebouwen bevatten enkel de noodzakelijke dienstruimten en een wachtruimte. Het rechthoekige stationsgebouw bestaat uit betonsteen, houten kozijnen en houten liggers. Het stationsgebouw van Beilen is in 1970 de eerste van een reeks van bijna twintig dezelfde gebouwen die in de periode 1973-1980 in vergelijkbare plaatsen zijn neergezet.
Op de foto boven dit artikel het stationsgebouw van Beilen op 29 oktober 2016.