Tegelijkertijd met het baanvak Venlo – Maastricht als onderdeel van Staatslijn E nemen de Staatsspoorwegen in november 1865 station Beek-Elsloo in gebruik. Het stations is net als bijna tien andere plaatsen aan de lijn voorzien  een standaard Waterstaatsstation van het type vijfde klasse. Al in 1885 is het gebouw voorzien van twee lage zijvleugels. In 1911 is het middendeel met een verdieping verhoogd.

Om de treindienst op de verbinding te versnellen sluit NS in 1938 alle stations tussen Sittard en Maastricht. Van mei 1940 tot oktober 1941 en van juli 1945 tot mei 1947 stoppen er weer treinen in Beek-Elsloo. In mei 1950 neemt NS Beek-Elsloo weer op in de dienstregeling.

Het stationsgebouw van Beek-Elsloo is in 1975 gesloopt om plaats te maken voor een eenvoudig standaard stationsgebouw van het type sextant. Na het verdwijnen van de stationsfuncties is het gebouw in gebruik als snackbar en is de gehele buitenzijde zwart geschilderd. Het gebouw is in 2023 gesloopt.

Op de foto boven dit artikel de zwartgeverfde sextant van Beek-Elsloo op 5 december 2015.

Station Beek-Elsloo Bk
Opening: 21 november 1865
Sluiting: 15 mei 1938
Heropening: 1 mei 1940
Sluiting: 4 mei 1947
Heropening: 14 mei 1950
Spoorlijn(en): Maastricht – Venlo km 13,9
Links: Sporenplan
NS Stationsinfo