Station Amsterdam Bijlmer ArenA |
Asb | |
Opening: | 23 mei 1971 |
|
Spoorlijn(en): | Amsterdam – Elten | km 5,9 |
Links: | Sporenplan | |
NS Stationsinfo |
Drie jaar na de oplevering van de eerste woning in de Bijlmermeer opent NS in 1971 aan de Rhijnspoorweg de tijdelijke halte Amsterdam Bijlmer. Tegelijkertijd met de aanleg van de Oostlijn van de Amsterdamse metro wordt de spoorlijn over een afstand van enkele kilometers opgehoogd. De sporen van de metro liggen tussen het Amstelstation en de metrohalte Holendrecht tussen de beide treinsporen. In 1976 neemt NS de definitieve halte Amsterdam Bijlmer in gebruik. De halte heeft twee eilandperrons waardoor een cross-over overstap naar de in 1977 geopende metro mogelijk is. Qua architectuur is de halte gelijk aan de andere bovengrondse haltes van de Oostlijn. Hiermee is Amsterdam Bijlmer de eerste spoorweghalte zonder NS-vormgeving. De halte kent net als de overige metrohaltes aan de Oostlijn onafgewerkte betonvlakken en een houten kapconstructie.
Grootschalige stedelijke ontwikkelingen in Amsterdam Zuidoost, de verdubbeling van de spoorlijn naar Utrecht en de bouw van de Utrechtboog tussen het Bijlmerstation en Amsterdam Zuid zorgen ervoor dat in 2000 wordt begonnen met de bouw van een groot nieuw stationsgebouw. Het station is gedeeltelijk gesitueerd boven de zeventig meter brede ArenA Boulevard. Meest opvallend is de spectaculaire tweehonderd meter lange geknikte overkapping van staal, hout en glas met een hoogte van twintig tot dertig meter. Het gebouw en de kap zijn opvallend transparant door het gebruik van subtiele draagconstructies en veel glas.
Het nieuwe station Amsterdam Bijlmer ArenA komt in fases gereed maar wordt eind 2007 officieel in gebruik genomen. Enkele maanden later roept de Bond van Nederlandse Architechten het stationsgebouw uit tot gebouw van het jaar.