Omdat de complete Flevolijn op zes meter boven maaiveldniveau ligt, zijn alle stations en voorstadshaltes aan verbinding als viaductstation gebouwd. Zo ook het Centraal Station van Almere dat in 1987 bij de opening van het eerste deel van de Flevolijn in 1987 in gebruik is genomen. Het station komt midden in het stadscentrum op een betondek van 270 bij 45 meter. De meeste stationsfuncties als de loketten, restauratie, winkels en fietsenstalling verdwijnen onder het viaduct en komen aan de brede voetgangerspassage die als als verlenging van de belangrijkste winkelstraat onder het station doorloopt. Doordat de perronkap als grote luifel boven het stationsplein is doorgetrokken ontstaat een waardige entree tussen de omliggende kantoor- annex winkelpanden. De perronkap is net als die in Breda en Zaandam uitgevoerd in een ruimtevakwerk en heeft boven de beide zijden van het station een transparante gevel die als het ware om de rode vakwerkconstructie is gevouwen.
Het station staat sinds 1999 als Almere Centrum in het Spoorboekje. In 2021 en 2022 wordt het complete stationscomplex opgeknapt.
Op de foto boven dit artikel entree en luifel aan de centrumzijde van het stationscomplex tijdens de opknapbeurt op 13 februari 2022.