De Spoorweg-Maatschappij Almelo-Salzbergen bouwt in 1865 het eerste stationsgebouw van Almelo. Het rijkversierde vakwerkgebouw kent een hoog middendeel met twee lage zijvleugels. Aan de rechterzijde bevindt zich een aanbouw met dienstruimten, afgesloten door een pagode-achtig toiletgebouwtje.
De Staatsspoorwegen vervangen het ‘wankele hoofdgebouw’ kort na de opening van de staatslijn naar Zwolle. Het nieuwe asymmetrische stationsgebouw opent in 1882. Het gebouw kent een hoog middendeel met aan één zijde een torentje met trappenhuis. Aan deze zijde bevindt zich tevens een korte lage zijvleugel. Aan de andere zijde is een langere vleugel gebouwd. Voor de komst van de lokaallijn naar Mariënberg wordt het emplacement de jaren na de eeuwwisseling aanzienlijk uitgebreid. Omdat de nieuwe lijn vooral voor het goederenvervoer bedoeld is, krijgt het station een groot nieuw goederenemplacement ten noordwesten van het station. Aan de westzijde van het emplacement komt een vrijwel geheel overdekt eilandperron voor de reizigerstreinen. Opvallend is dat hierdoor de nummering van de sporen bij het spoor dat het verst van het stationsgebouw ligt, begint. Het perron is via een voetgangersbrug over het emplacement met het stationsgebouw verbonden. Met de ingebruikname van de twee perrongebouwen met daarin onder andere wachtruimtes en een restaurant is de reconstructie van het emplacement in 1907 gereed.
In 1962 is ten noorden van het oude gebouw het nieuwe stationsgebouw in gebruik genomen. Door de aanwezigheid van de verschillende voorzieningen op het perron krijgt het gebouw alleen een plaatskaartenkantoor en een bagage- en snelgoedruimte. Het geheel is overkapt met een opvallende luifel die tevens over een deel van het stationsplein is gebouwd. Langs de spoorlijn komt een glazen wand met voorzieningen voor het busstation. Zowel de luifel als de kap van de zijwand worden ondersteund door karakteristieke V-vormige kolommen. Het gebouw krijgt een 25 meter hoge klokkentoren. De voetgangersbrug is bij de bouw van het nieuwe stationsgebouw vervangen door een tunnel. Na de opening van het nieuwe stationsgebouw is het oude gesloopt.
Begin jaren ’80 is een derde gebouw op het perron neergezet. In 2012 is het perrongebouw dat het verst van het stationsgebouw staat, gesloopt om plaats te maken voor de verlenging van het zogenaamde zakspoor halverwege het perron. Diezelfde periode verhuist het busstation naar de andere zijde van het stationsgebouw.
Op de foto boven dit artikel de hoofdentree van het Almelose stationsgebouw met grote luifel en de karakteristieke de V-vormige kolommen op 24 mei 2014.