Eén van de langste spooraansluitingen die tijdens de Tweede Wereldoorlog is aangelegd, is de verbinding tussen de Rhijnspoorweg bij Wolfheze en Vliegveld Deelen en radarbunker Diogenes. De spoorlijn is in de zomer van 1941 aangelegd en is inclusief zijtakken veertien kilometer lang. De spoorlijn is voornamelijk bedoeld voor de aanvoer van bouwmaterialen, brandstof en munitie naar de befaamde bunkerboerderijen. Laatstgenoemde transporten zorgen ervoor dat de verbinding al snel de bijnaam Bommenlijntje krijgt. Naast het goederenvervoer, rijden tot juli 1944 vanuit Arnhem ook treinen met werklieden. Net als de meeste door de Duitse bezetter aangelegde spoorwegaansluiting is ook het Bommenlijntje naar Deelen direct na de oorlog gesloten en opgebroken.
In tegenstelling tot de meeste spoorwegaansluitingen uit de Tweede Wereldoorlog, is het tracé van het Bommenlijntje nog altijd grotendeels te volgen in het landschap. Belangrijke reden is dat de lijn voor een goede camouflage langs een bestaande, door bomen geflankeerde weg is gelegd. Ook krijgt de spoorlijn een tunnel in de in aanbouw zijnde Rijksweg 12. Na het verwijderen van de rails, blijft de tunnel als onderdoorgang bewaard.
Wolfheze – Hoge Veluwe
Het Bommenlijntje buigt even voor station Wolfheze af naar de Wolfhezerweg. Het baanlichaam is voor een groot deel te volgen via zandpad tussen de bomenrijen parallel aan de weg. Na de kruising met de Amsterdamse weg is het tracé grotendeels verdwenen onder de nieuwe bebouwing van Rijkswaterstaat en de ANWB.
Ter hoogte van de kruising met de eveneens in 1941 aangelegde Rijksweg 12 komt een spoortunnel. Bij latere verbredingen van de snelweg is de tunnel aan beide zijden verlengd. Het middendeel is nog altijd origineel. Na de tunnel gaat het voormalige spoorwegtracé verder als onverhard pad. Langs het pad zijn ter hoogte van kruising met de Oude Harderwijkerweg de bakstenen duikers van de sloot die parallel aan het spoor loopt, te zien.
Op de kaart hieronder in rood het Bommenlijntje met de verschillende aftakkingen. Bron: spooratlas.nl
Nationaal Prak De Hoge Veluwe
Op het huidige terrein van Nationaal Park De Hoge Veluwe buigt het Bommenlijntje in oostelijke richting af. Het spoorwegtracé klimt hier over een lengte van twee kilometer zo’n vijftien meter van het laaggelegen Aalderinksveld naar de Kempenberg omhoog.
Eén van de meest markante punten is de boog door het Aalderinksveld. Omdat de hooggelegen spoordijk hier grotendeels door open veld zou lopen, zijn aan weerszijden van het spoor berken gepland. De voormalige spoordijk blijft na het opbreken van de spoorlijn als opvallende berkenlaan in het open veld bewaard als onverhard wandelpad. Bij de nabijgelegen Kempenberg loopt het voormalige baanlichaam juist door een ingraving. Een deel van het tracé is hier in gebruik als fietspad.
Fliegerhorst Deelen
Even ten oosten van de zuidelijke entree van de Hoge Veluwe verlaat de spoorlijn het park weer en begint het driesporige emplacement ten zuiden van het vliegveld. Hoewel het terrein na het opbreken van de sporen vrijwel ongeschonden blijft, is het hier zwaar begroeid.
Van de noordelijke zijtak van de de spoorlijn is nog een klein deel te herkennen als landbouwweg. Aan de weg staat de voormalige locomotiefloods. Na de oorlog is de loods uitgebreid tot boerderij De Ritsaerthoeve. In de vroegere loods blijft de smeerkuil bewaard. Ook verderop in het landschap zijn de contouren van de voormalige zijtak nog vaag te herkennen. De zuidelijke zijtak naar de voormalige radarbunker Diogenes volgt vanaf de Kempenberg min of meer de Kempenbergweg naar de entree van de Hoge Veluwe.
Sinds het voorjaar van 2024 staat bij het Arnhems Oorlogsmuseum nabij het vroegere Bommenlijntje een Deutz-locomotief uit 1939, afkomstig uit een partij schroot uit Duitsland. Na aankomst in Arnhem krijgt de eerder gele loc de klassieke groene kleurstelling. Op de loc hangt een informatiebordje met daarop informatie over de inzet tussen Wolfheze en vliegveld Deelen. Volgens de overlevering doen echter alleen locomotoren en stoomlocs van NS dienst op het Bommenlijntje. Het is dan ook onwaarschijnlijk dat de loc voor de komst naar het museum in Nederland is geweest.
Op de foto boven dit artikel het tracé van het voormalige Bommenlijntje als opvallende gebogen berkenlaan in het Aalderinksveld in Nationaal Park De Hoge Veluwe op 12 augustus 2021.