Voor het behoud van een rijvaardige dieselloc uit de serie 2200, richten medewerkers van het toenmalige Railion in 2003 de Stichting Museum Materieel Railion op. In samenspraak met de directie van de goederenvervoerder krijgt de stichting de 2225. De locomotief verkeert nog grotendeels in originele staat en is bovendien voorzien van ATB zodat de loc ook op het hoofdrailnet kan rijden. De loc is in de periode 2004-2007 weer rijvaardig gemaakt en in de originele bruine kleurstelling teruggebracht. De 2368 is eveneens eigendom van de SMMR en fungeert als onderdelenleverancier. Daarnaast is de dieselmotor van Strukton-loc 302328 gebruikt. Terwijl de 2225 zoveel mogelijk in originele staat wordt teruggebracht, is de geel-grijze en rijvaardige 2278 als derde loc van de SMMR in 2005 voorzien van een nieuwe verflaag en vanaf september dat jaar bij verschillende gelegenheden ingezet. De loc gaat in de zomer van 2012 over naar de STAR en rijdt sinds het voorjaar van 2013 over de museumlijn.
De 2368 gaat na het afstaan van de nodige onderdelen over naar Shunter. Begin 2019 is de loc verkocht aan het Oyfo Techniekmuseum in Hengelo. Hierna staat de loc nog bijna vier jaar werkloos bij de werkplaats in de Rotterdamse Waalhaven. Op 1 december 2022 neemt de 2454 Crew de locomotief over van het museum. De 2225 heeft intussen als standplaats het depot van de Stoom Stichting Nederland.
Op de foto boven dit artikel staat de 2225 tijdens de Raildagen op 15 september 2023 voor het Alstom Maintenance depot bij het Rotterdamse emplacement Waalhaven Zuid.