De Stichting 2454 CREW is begin november 2019 opgericht voor het beheer van de gelijknamige diesellocomotief. De stichting breidt de collectie na de oprichting snel uit met meer voormalig NS-materieel, waaronder andere een Plan U-treinstel en een voormalige Motorpost. Het materieel rijdt rond in de kleurstelling waarin het bij NS uit dienst gaat. Hierdoor ontstaat een unieke collectie historische voertuigen. Bovendien is het materieelpark voornamelijk bestemd voor commerciële inzet en zo met grote regelmaat op het Nederlandse spoorwegnet te zien.

De 2454 is in mei 2016 als particulier bezit vanuit het ‘treinenkerkhof‘ in het Belgische Raeren overgebracht naar het terrein van de Vereniging tot Behoud van Spoormaterieel in Haarlem. Hier is de loc in ruim een jaar opgeknapt en rijvaardig gemaakt. De 2454 krijgt als eerste bewaarde loc van de serie 2400 de geel-grijze NS-kleurstelling. De loc is op diverse Nederlandse museumlijnen te zien en heeft verschillende commerciële klussen. Zo huurt HSL Netherlands de 2454 in 2021 lange tijd voor rangeerwerkzaamheden in de Rotterdamse haven en de Sloehaven. Ook bij onderhoud aan het spoor dient de loc regelmatig als trekkracht.

Nadat de 2454 weer op de baan is, breidt de stichting het materieelpark snel uit. Zo is in het voorjaar van 2018 de voormalige Benelux-stuurstand annex meetrijtuig RD 7658, eerder eigendom van de VSM, als toekomstige verblijfswagen aan de collectie toegevoegd. In november 2019 neemt de stichting Plan U-treinstel 115 van de opgeheven Stichting DE 3 over. Het stel is technisch in goede conditie maar het casco verkeert in slechte staat en de draaistellen zijn toe aan revisie. Diezelfde periode wil de Stichting Historisch Dieselmaterieel afstand doen van de gele 151. Hoewel het plan dan nog is om met onderdelen uit dit treinstel de rode 115 weer rijvaardig te maken, is al snel besloten de gele 151 op te knappen met onderdelen uit de 115. Op 7 november 2019 is ook de 151 officieel eigendom van de stichting. Vanaf maart 2020 is het treinstel weer rijvaardig. De daaropvolgende maanden is de buitenzijde verder opgeknapt en van een nieuwe NS-gele verflaag voorzien, inclusief blauwe reclamebanden. Het treinstel is vooral bestemd voor het rijden van zogenaamde roestritten, maar rijdt ook regelmatig ritten voor publiek.

Eind 2019 neemt de stichting de voormalige Motorpost 3029 over van Eurailscout. De voormalige onderdelenleverancier is hierna opgeknapt en in rijvaardige staat hersteld. In februari 2021 verschijnt de 3029, inclusief de PTT Post-bestickering uit de jaren ’90, terug op het spoor. De 3029 wordt regelmatig gebruikt voor het overbrengen van materieel, bijvoorbeeld van de 2454 die tot het inbouwen van ATB eind 2022 niet zelfstandig over het hoofdrailnet mag rijden.

Locomotor 232 van Stichting WIJS gaat intussen in het voorjaar van 2020 over naar de stichting. De locomotor uit 1935 heeft de NS-huiststijl en is rijvaardig. Begin 2021 is ook de Stalen D 6072 als laatste voertuig van Stichting WIJS aan de collectie toegevoegd. Het rijtuig wordt in de loop van het jaar opgeknapt en in de bruine kleurstelling geschilderd. In augustus 2021 neemt de stichting de geel-grijze kraansik 276 over van Fairtrans. Twee maanden later volgt blokkendoos-motorrijtuig Jaap van de gelijknamige werkgroep.

Per 1 januari 2022 is de Stichting 2454 Crew eigenaar van Plan V 904 van de die dag opgeheven Stichting Mat ’64. Voornaamste taak van het rijvaardige treinstel is het rijden van commerciële ritten. Naast de 904 zet de stichting hiervoor ook regelmatig Plan U 151 in. Ook de 2454 zelf en Motorpost 3029 rijden, onder andere met rijtuigen van de SSN, af en toe ritten met publiek. In december 2022 is DE-loc 2296 aan de collectie toegevoegd.

Stichting 2454 CREW
Website: 2454crew.nl
Social Media: Facebook
Geplande rit(ten):
Zie voor de actuele materieelcollectie de Nederlandse Museummaterieel Database

Op de foto boven dit artikel de volledig opgeknapte 2454 op 14 oktober 2017 bij de STAR in Stadskanaal. Op de achtergrond is DM’90-treinstel 3427 te zien tijdens de afscheidsrit van de NVBS.