Op het terrein van de Koninklijke Hoogovens en Staalfabrieken te IJmuiden ontstaat vanaf 1920 een uitgebreid spoorwegnet. Na de Tweede Wereldoorlog beschikken de Hoogovens ook over een eigen trein voor het vervoer van personeel vanaf de halte Velsen Hoogovens aan de spoorlijn Haarlem – Uitgeest. De trein bestaat uit een eigen stoomlocomotief en zeven van de NTM overgenomen tramrijtuigen. Na de ingebruikname van de Velsertunnel in 1957 komen de reguliere treinen echter niet meer langs de halte en wordt het personeel vanaf Beverwijk met bussen vervoerd.
Tien jaar nadat de Hoogovens stoppen met de inzet van stoomtractie wordt door personeel een stoomclub opgericht. Van het Duitse staalbedrijf Gutehoffnungshütte te Oberhausen wordt in 1972 de overbodige loc 57 uit 1943 overgenomen. Ook koopt de Hoogovens Stoomclub vijf terzijde gestelde Blokkendoosrijtuigen van NS. Vanaf het voorjaar van 1973 rijdt de zogenaamde Hoogovens Excursietrein regelmatig rondritten voor publiek gereden over het terrein van de Hoogovens. Als reserve stoomloc is in 1974 van de Duitse Bergbau AG in Herne loc 22 uit 1949 overgenomen. De locomotief is hierna door de stoomclub weer rijvaardig gemaakt.
In 1975 is loc 57 vernoemd naar de toenmalige directeur Bonne de Jong. Loc 22 draagt sinds 1980 de naam van toenmalige chef van Railvervoer, Tom Ensink. In 1987 vervangt de stoomclub de vijf Blokkendoosrijtuigen door zeven vierassige Umbaurijtuigen van de Deutsche Bundesbahn uit 1959. Verder wordt de collectie aangevuld met enkele goederenwagons en locomotieven die voor de Hoogovens actief zijn. Ook locomotor 316 is onderdeel van de collectie. Bijna alle voertuigen dragen in de groen-rode kleurstelling van de stoomclub. Vanaf 2002 heet de vereniging Corus Stoom IJmuiden, naar de toenmalige bedrijfsnaam. Vijf jaar later neemt Tata Steel Corus over en wijzigt de naam in Hoogovens Stoom IJmuiden.
De locomotieven van HSIJ verschijnen regelmatig bij speciale gelegenheden bij verschillende museumverenigingen in binnen- en buitenland. Door de stikstofproblematiek liggen de activiteiten op het terrein van van Tata Steel zelf sinds 2022 stil. Sinds begin 2023 leent de vereniging loc Bonne langdurig uit aan de ZLSM.
Op de foto boven dit artikel vertrekt loc Tom van de HSIJ op 28 oktober 2023 met een korte goederentrein uit Simpelveld. Terwijl Bonne voor langere tijd bij de ZLSM te gast is, is Tom dat weekend voor de Stoomtreindagen naar de Miljoenenlijn afgereisd.