martijnvanvulpen.nl

  • treinen
  • spoorzoeken
  • spoorweggeschiedenis
  • stations

Ondertussen op het internet

Droomscenario voor Stoomtrein Goes-Borsele? ‘Er worden geen grote risico’s genomen

Bij de Stoomtrein Goes-Borsele (SGB) dromen ze er al jaren over: de bouw van een grote historische treinenfabriek op het museumterrein in Goes. De kans dat die droom uitkomt, lijkt steeds groter te worden. ,,Maar we gaan de SGB niet aan de rand van de afgrond brengen.

Lees het complete bericht op pzc.nl

ProRail verzet meer werk dan ooit

ProRail heeft donderdag 18 april haar jaarverslag gepresenteerd. CEO John Voppen ziet daarin uitdagingen voor de spoorbeheerder, maar kijkt ook met gepaste trots terug op wat het bedrijf in 2023 heeft gerealiseerd. Voppen: “Dit jaar staat in het teken van vernieuwingen: op het gebied van prestaties en de staat van de infrastructuur.”

Lees het complete verslag op prorail.nl

Spoorwegmuseum steekt 1302 weer in Berlijns blauw jasje

In het depot in Blerick wordt momenteel hard gewerkt aan de locomotief 1302. Hij is helemaal gestript van z’n gele kleur en wordt teruggebracht naar de (donker)blauwe kleur die hij in de jaren ’50 en ’60 ook al had. Ook krijgt worden er gloednieuwe sierstrippen en nummerplaten aangebracht.

Het complete bericht en meer foto’s op de Facebookpagina van het Spoorwegmuseum

Vernieuwing van station Heyendaal start in april 2024

Sinds de opening van het station in 1972 is het aantal treinreizigers op station Heyendaal gegroeid naar 7.200 in- en uitstappers per dag. Het is daarmee een van de drukste stations in de regio. De verwachting is dat het aantal reizigers op de Maaslijn tot 2031 nog eens met 18 procent zal groeien. Een verbouwing van het station is dus hard nodig om het station ook in de toekomst goed te laten functioneren.

Lees het complete bericht op nijmegen.nl

Open Monumentendag 2024: “Erfgoed van routes, netwerken en verbindingen”

Open Monumentendag maakt deel uit van een groter geheel, de European Heritage Days. Het thema dit jaar is ‘Routes, netwerken en verbindingen’. In de programmeringen dit jaar zal aandacht worden besteed aan reizen via diverse soorten wegen en met verschillende vervoersmiddelen, van A naar B. Maar ook het onderweg zijn in de vorm van tijd; van verleden naar heden, van oud naar nieuw.

Lees het hele bericht op openmonumentendag.nl

Het postmoderne Station Utrecht Overvecht doorstaat de tand des tijds

Is Overvecht saai? De wijk heeft in ieder geval een van de opmerkelijkste stations van Nederland. Architect Laboyrie schuwde het grote gebaar niet en gaf het een monumentale entree. Het is een amfitheater met colonnade, gebaseerd op klassieke vormen maar uitgevoerd met moderne materialen in felle kleuren. De gemeente Utrecht eert het postmoderne NS-station uit 1995 als ‘jong monument’.

Lees het complete artikel op dearchitect.nl

Oprichter Quote zoekt €600 miljoen groeigeld voor stoute treinplannen

Doe het groot of doe het niet, geloven Maarten en Roemer van den Biggelaar. Hun treinstartup moet vanaf 2028 de Eurostar beconcurreren.

Lees het hele artikel op quotenet.nl

Vier gloednieuwe afleveringen van Rail Away

Dit voorjaar is het EO-programma Rail Away terug met vier gloednieuwe afleveringen. Deze keer begint het avontuur in Zwitserland. In aflevering twee worden België en zijn treinen in beeld gebracht. Denemarken is aan de beurt in aflevering drie. In de laatste aflevering is de cirkel rond en wordt nog een deel van het prachtige Zwitserland getoond.

Lees meer op eo.nl

De kunst van het treinreizen

In 2022 werd in de EU bijna 395 miljard kilometer per trein gereisd, 50% meer dan het jaar ervoor. Ondanks de nadelen, zoals trage verbindingen, slechte infrastructuur en onbetrouwbaarheid, neemt de populariteit van treinreizen toe. VPRO’s Tegenlicht deelt verhalen van mensen die het Europese spoor trotseerden: wat kunnen hun ervaringen ons vertellen over de kunst van het treinreizen?

Lees de verhalen op vpro.nl

Directe dagtrein naar Zwitserland verdwijnt vanaf komende zomer

De trein Amsterdam-Basel zal na 15 juli dit jaar niet meer rijden. Daarmee verdwijnt na tientallen jaren de laatste dagtrein tussen Nederland en Zwitserland. Dat bevestigt de Zwitserse spoorwegen (SBB) aan Treinreiziger.nl. NS wil het verdwijnen van de trein nog niet bevestigen.

Lees het hele bericht op treinreiziger.nl

Deze website gebruikt cookies om uw ervaring te verbeteren.