Sinds de toelating van de locomotieven in het najaar van 2017 zijn verschillende vervoerders met Vectrons in Nederland actief. De locomotieven rijden niet alleen in de kleuren van de eigenaar, meestal één van de leasemaatschappijen, maar ook in die van de huurder. Een groot aantal locomotieven rijdt bovendien weer in een eigen uitvoering van het kleurenschema van het bedrijf waardoor een grote diversiteit aan locomotieven is ontstaan.

De meest ‘Nederlandse’ Vectron is misschien wel de 193 252 van SBB Cargo International. Ter gelegenheid van de opening van het kantoor van de vervoerder in Rotterdam en de rechtstreekse verbindingen tussen de havenstad, Duitsland, de Alpenregio en Italië is de locomotief in februari 2020 uitgevoerd als ‘Hollandpiercer’. Als enige loc van de reeks krijgt de Zwitserse loc bovendien geen naam van een rivier maar van de stad Rotterdam. Een andere ‘Nederlandse’ Vectron is 193 525, ‘The Flying Dutchman’ van ELL. De 100e loc van de leasemaatschappij is in januari 2018 de eerste loc met alle landlicenties van west tot oost en kan hiermee zonder beperkingen tussen Rotterdam aan de Noordzee en de Costanta aan de Zwarte Zee rijden.

EUROPEAN LOCOMOTIVE LEASING

ELL is sinds 2013 actief op het Europese spoorwegnet en verhuurt vanaf het begin enkel Vectrons. Het bedrijf beschikt inmiddels over meer dan 200 exemplaren. De locomotieven hebben doorgaans de zwart-groene huisstijl van de leasemaatschappij. Op de zijwanden bevindt zich een wit vlak waar de naam van de huurder kan worden weergegeven. Ook zijn regelmatig stickers in een ander thema te vinden. Zo rijdt een aantal locomotieven, zoals bovengenoemde Flying Dutchman, rond als Logistics4Legends. Bij deze, maar ook andere locomotieven, is meer dan alleen het witte vlak beplakt.

Zo’n dertig locomotieven van ELL zijn toegelaten op het Nederlandse spoorwegnet. De locs rijden voornamelijk voor LTE en RTB Cargo. NS Reizigers least vanaf 2020 de eerste twee locs voor het rijden van de NightJet naar Wenen. Later volgen nog ruim tien exemplaren, onder andere voor de inzet voor de IC Berlijn.

MITSUI RAIL CAPITAL EUROPE

MRCE beschikt over een vloot van zo’n 300 locomotieven, waaronder tientallen Vectrons. Ongeveer dertig locs zijn geschikt voor het Nederlandse spoorwegnet. De Vectrons van MRCE rijden onder andere voor RFO, TXL en SBB Cargo.

De meeste locomotieven rijden in de zwarte huisstijl van de leasemaatschappij. Eén van de meest opvallende exemplaren is de 193 623 die sinds augustus 2019 de kenmerken van een haai vertoont en onder liefhebbers de naam ‘Sharky’ krijgt. Een andere opvallende Vectron is de 193 627 die van eind februari tot begin augustus 2020 voor RFO in Raillogix-kleurstelling in Nederland rijdt. De loc gaat hierna in deze kleurstelling tijdelijk over naar de Tsjechische vervoerder RegioJet. Hierna rijdt de loc bij een aantal buitenlandse goederenvervoerders. Begin februari 2021 is de opvallende loc tijdelijk van de logo’s van ČD Cargo voorzien. In augustus 2021 keert de loc terug bij RFO.

RTB CARGO

RTBC heeft sinds begin 2019 drie eigen Vectrons die geschikt zijn voor het Nederlandse spoorwegnet. De hoofdzakelijk donkerblauwe locomotieven zijn alle drie in een ander thema bestickerd. Hierbij staat aan één zijde een Nederlandse tekst en aan de andere zijde de Duitse variant. Ook least RTB een aantal Vectrons bij ELL. Een van de meest opvallende exemplaren is de 193 756. Dit is de 750e Vectron heeft een groot turkooizen vlak op de zijwanden met daarop ‘Vectron #750′.

SBB CARGO INTERNATIONAL

SBB Cargo International heeft zo’n veertig Vectrons in gebruik. Ongeveer de helft is toegelaten op het Nederlandse spoorwegnet. Een deel van de locomotieven is geleased bij ELL en MRCE. De eigen locomotieven zijn hoofdzakelijk blauw en hebben doorgaans een stilistische afbeelding van de Alpen op de zijwand. Een aantal locomotieven heeft een afwijkende bestickering. De meest opvallende is de eerder genoemde 193 525 Hollandpiercer met oranje accenten, windmolens en tulpenvelden en op de achtergrond de skyline van Rotterdam. De locomotief draagt als enige niet de naam van een rivier, maar van de stad Rotterdam. Een andere opvallende verschijning is de in Nederland toegelaten 193 518. Deze loc is voorzien van bestickering in het thema van de Ceneri-tunnel. Drie locomotieven die SBB Cargo bij MRCE least krijgen een zware variant van de huisstijl van de SBB. De locs dragen de bijnaam Shadowpiercer.

BLS CARGO

De eveneens Zwitserse goederenvervoerder BLS Cargo heeft maar liefst 40 Vectrons die allemaal geschikt zijn voor het Nederlandse spoorwegnet. Een aantal exemplaren wordt geleaset bij Hupac en MRCE. In Nederland rijden de locs onder de vlag van Captrain. Vrijwel alle locomotieven van BLS hebben een afbeelding van de Alpen op de zijwanden. De eigen locomotieven hebben groene accenten rond de cabines. De Hupac-locs zijn te herkennen aan de blauwe cabines. De MRCE-locomotieven hebben een kleinere afbeelding en zijn verder grotendeels zwart. De 193 717 is voorzien van totaalreclame voor Siemens en de Locomotive Workshop Rotterdam. Door de zwart-geel-turkooizen kleurstelling wijkt de locomotief compleet af van de andere loc van BLS Cargo.

PKP CARGO

PKP Cargo heeft vijftien Vectrons waarvan er drie zijn toegelaten in Nederland. De drie locomotieven zijn hoofdzakelijk grijs met roze accenten en een groot logo van de vervoerder op de zijwanden. Een aantal locomotieven is in de zomer van 2021 van blauwe accenten voorzien.

KOMBIRAIL EUROPE

KombiRail Europe least sinds mei 2023 een eerste Vectron bij Railpool. De 193 106 krijgt hierbij een speciale kleurstelling ten behoeve van het 15-jarig bestaan van de vervoerder. Vier maanden later neemt de vervoerder met de 193 128 een tweede Vectron in gebruik. Op de witte loc staat in grote letters de naam van de vervoerder en een groene kaart van Europa met de routes waarop KombiRail rijdt.

Op deze pagina staat een globaal overzicht van de in Nederland rijdende Vectrons. Door de komst van steeds meer locomotieven van het type en de vele wisselingen van eigenaar en vervoerder is dit overzicht verre van volledig. Zie voor de actuele stand van zaken de locomotieflijsten op Rolandrail.nl

Terug naar Siemens Vectron

Op de foto boven dit artikel: Op 19 september 2020 is de Betuweroute vanwege werkzaamheden gesloten en rijdt opnieuw een groot aantal goederentreinen door Brabant. Zo ook Hollandpiercer 193 525 van SBB International die met een containertrein bij Tongeren onderweg is naar de Rotterdamse haven.