In het huidige goederenvervoer per spoor wisselt het materieel met grote regelmaat van vervoerder. Vrijwel alle locomotieven zijn dan ook inmiddels ondergebracht bij leasemaatschappijen. In 2006 koopt Mitsui Rail Capital Europe tien EuroSprinters van het type 64 F4 zijn van DB Schenker Rail. De leasemaatschappij geeft de locomotieven een zwarte beschildering en een eigen volgnummer in de reeks ES 64 F4-990 – ES F4-999. De locs behouden bovendien hun DB-nummering 189 090 – 189 099. Naast de tien genoemde locomotieven van DBS neemt MRCE dat jaar ook verhuurder Siemens Dispolok, inclusief de bijbehorende inventaris van onder andere vijftig EuroSpinters, over.
Naast de 57 locomotieven van DB Schenker Rail zijn nog zo’n vijftig locomotieven van Baureihe 189 toegelaten in Nederland. De meeste van deze locomotieven rijden in de zwarte kleurstelling van MRCE. Een aantal locs heeft bovendien bestickering van de vervoerder waarvoor ze rijden.
Vanaf april 2012 rijdt een deel van de locomotieven van MRCE voor goederenvervoerder ERS Railways. De vervoerder presenteert in juni 2014 twee machines in een bijzondere uitvoering. De ES 64 F4-212 en ES 64 F4-213 zijn ter gelegenheid van de tweede verjaardag van de container-shuttle tussen het Poolse Poznán en de Rotterdamse haven voorzien van afbeeldingen van de skylines van beide steden. Beide cabines zijn verbonden door de vlaggen van beide landen. Op de zijwand staat met grote letters ‘Linked by Rail’. In september 2015 komt ook ERS-loc ES F4-206 in een bijzondere uitvoering op de baan. De locomotief is ter gelegenheid van de 125e sterfdag van Vincent van Gogh van een, door de schilder geïnspireerde, bonte kleurstelling voorzien. In april 2017 stopt ERS Railways met activiteiten op het Nederlandse spoorwegnet en gaan naast de treindiensten ook de locomotieven over naar andere vervoerders. Vincent van Gogh 189 206 gaat hierbij over naar SBB Cargo. De twee ‘vlaggenlocs’ komen na het stoppen van ERS in dienst bij LTE. De goederenvervoerder rijdt dan al met acht locomotieven uit de serie ES 64 F4. De 189 200 van LTE is begin 2017 voorzien van stickers om de containershuttle Chengdu – Tilburg – Rotterdam te promoten.
Van eind augustus 2014 tot half januari 2015 verschijnen ook twee locs van MRCE in het reizigersvervoer. NS International huurt de ES 64 F4-289 en 290 om de EN en CNL tussen Amsterdam en Emmerich te rijden. Door het uitschakelen van de ATB is het vanaf 23 augustus 2014 niet langer mogelijk om met Nederlands materieel Emmerich te bereiken. Vanwege de beperkte snelheid van de goederenlocs, vindt in Emmerich alsnog een locomotiefwissel plaats. In januari 2015 nemen twee TRAXX-locomotieven van NS International de treindienst over. De locomotieven van het type ES 64 F4 verschijnen ook een enkele keer voor een chartertrein. Vanaf augustus 2021 least TCS bij MRCE de 189 091 voor het rijden van de Dinner Train.
Op deze pagina staat een globaal overzicht van de in Nederland rijdende locomotieven van het type ES 64 F4. Door de komst van steeds meer locomotieven van het type en de vele wisselingen van eigenaar en vervoerder is dit overzicht verre van volledig. Zie voor de actuele stand van zaken de locomotieflijsten op Rolandrail.nl
Terug naar Baureihe 189